Hoe lang een karper in een bewaarzak kan zonder nadelige gevolgen voor het beest zou ik niet weten.
Heb dat natuurlijk nooit uitgeprobeerd. Als het even kan dan helemaal geen karper in de bewaarzak
en als het niet anders kan zo kort mogelijk. Het is een stresvolle aangelegenheid voor de karper. We
hebben het er wel eens vaker over gehad hier. Een karper voor een uurtje of 10 in een bewaarzak stoppen
om er een mooiere foto bij daglicht van te kunnen maken, of zoals Louis hierboven beschreef om er met
een paar tegelijk op de foto te kunnen, slaat helemaal nergens op. Een foto van een karper gemaakt in
het donker heeft ook wel iets speciaals.
We stressen de vis enkele keren. Na de vangst, dan nog enkele uren in de bewaarzak en dan de daarop
volgende fotosessie nog. Het is mij (toen ik nog wel eens een karper zakte) ook wel eens overkomen dat
een urenlange gezakte vis tijdens de daaropvolgende fotosessie er spontaan gestolten, sliertachtig, bloed
uit de kieuwen tevoorschijn kwam. De laatste 15 jaar zak ik daarom geen karpers meer met als argument
om een mooier fotootje te krijgen of elke schub herkenbaarbaar op de foto moet zijn voor een of ander
archief. Had het toen al eens opgezocht wat de oorzaak van het spontaan bloeden uit de kieuwen zou
kunnen zijn nadat sommige karpers een lange tijd noodgedwongen in een bewaarzak hebben vertoefd.
Uit een ander topic:
Bij stres gebeurt het volgende:
We putten de vis eerst uit en daarna stoppen we hem in de bewaarzak.. De vissen zien het net (bewaarzak)
en voelen met het laterale zijlijnorgaan de drukgolven die het net/bewaarzak veroorzaakt. De vlucht reactie veroorzaakt een stijging van het adrenaline en noradrenaline gehalte in het bloed van de vissen. Dit heeft
een kettingreactie tot gevolg:
-Stijgen van het hartritme
-Verwijden van de kieuw bloedvaten
-Vernauwen van de aderen in de rest van het lichaam
-Bloedsuiker gehalte daalt
-Osmosewerking van de kieuwen raakt ontregelt
-Productie van grote hoeveelheden cortisol, welk ook de osmose beïnvloedt, en het immuunsysteem onderdrukt.
Daar de osmosewerking van de kieuwen ontregeld raakt en de cortisol (stresshormoon) die de boel nog
beinvloed zou je dus kunnen zeggen dat het een omgekeerde osmose werking ten gevolge heeft. In simpele
taal houdt dit in dat water (bloed in de kieuwen?) heel hard dwars door een zeef met microscopische gaatjes
wordt geduwd.
Aldus wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Omgekeerde_osmoseEen karper kan wel een tijdje in een bewaarzak overleven. Het langste wat ik ooit in het verleden heb gedaan
zou om en nabij een uurtje of 6 zijn geweest. Er is er nog nooit eentje aan dood gegaan maar voor het beest
zal het een niet al te fijn en stresvol vertoeven zijn geweest. Dus als het even kan niet zakken.
Mocht je een keertje niet om het zakken van een karper heenkomen dan lees ook even dit:
Bewaarzak gebruiken aan het Twentekanaal.