`

Karper onderzoek, migratie, biologie, gedrag, habitat, beheer, ziektes

`

Berichtdoor wal » 21 Apr 2014, 14:00

:(
Laatst gewijzigd door wal op 08 Okt 2019, 21:47, in totaal 1 keer gewijzigd.
Random avatar
wal
 
Status: Offline
Berichten: 79
Afbeeldingen: 0
Geregistreerd: 11 Nov 2012, 17:14
Thanks: 3
Thanked: 6 keer in 5 posts

Re: Hoe lang kan een karper in de bewaarzak?

Berichtdoor Louis » 21 Apr 2014, 18:10

Ik denk wanneer je 10 mensen vraagt, je ook 10 verschillende antwoorden krijgt!
Het hangt namelijk allemaal van verschillende factoren af. Met warm weer moet je sowieso voorzichtig zijn en de vis niet onnodig lang zakken of op de mat houden. Wanneer het vriest geldt natuurlijk hetzelfde wanneer de vis op de kant is. Zuurstofgebrek en uitdroging/bevriezing van slijmlaag en kieuwen moet ten allen tijde voorkomen worden. (Harde) wind werkt ook versneld drogend.
Zakken doe je alleen om foto- en weeggerei in gereedheid te brengen. Dus maximaal een half uurtje. Langer kan maar dan moet je wel uitkijken dat er voldoende zuurstof in het water is bij warm weer. In de donkere uurtjes de vis ook niet tussen de waterplanten hangen dus want dan onttrekken ze juist zuurstof aan het water. Overdag kan het wel dus. Liefst ook een lang touw aan de zak zodat de vis op de voor hem aangename diepte, met hopelijk voldoende zuurstof, kan zakken.
Hoe langer je een vis zakt des te meer stress hij krijgt, hetzelfde geldt voor op de mat.
Ik heb wel eens gehoord dat er gasten zijn die vissen meerdere dagen/nachten hebben gezakt zodat ze met meerdere vissen op de foto kunnen. Dit is natuurlijk te gek voor woorden. Ook hoor je wel eens dat er eentje aan het begin van de avond in de zak gaat en pas de volgende middag wordt gefotografeerd omdat het licht dan beter zou zijn of omdat de vanger zijn schoonheidsslaapje nog niet uit had...
Zelf vind ik een uurtje of 5-6 zakken het absolute maximum en onder niet al te hete omstandigheden, en de vis ten allen tijde nat houdend, maximaal 5 minuten op de mat aanvaardbaar. Drie foto's van elke kant en dan retour is meer dan voldoende.
Langer kan waarschijnlijk wel maar wat de (langetermijn) gevolgen zijn weten we natuurlijk niet, dus liever save dan sorry!
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Berichtdoor wal » 21 Apr 2014, 18:28

:(
Laatst gewijzigd door wal op 08 Okt 2019, 21:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
Random avatar
wal
 
Status: Offline
Berichten: 79
Afbeeldingen: 0
Geregistreerd: 11 Nov 2012, 17:14
Thanks: 3
Thanked: 6 keer in 5 posts

Re: Hoe lang kan een karper in de bewaarzak?

Berichtdoor Dimitri » 21 Apr 2014, 19:20

Beste wal
Tegenwoordig heb je hele mooie recoveryslings en gelijk een weegzak deze slings hebben aan de bovenkant drijvers
en een rits zodat de vis veilig gewogen kan worden en eventueel een half uur weg te hangen of een uurtje.
Ik zelf heb nog 2 zakken maar die gebruik ik al een aantal jaar voor mijn boillies te drogen

Ik zelf zak geen vis meer,wel hang ik de vis even weg in de recoverysling om mijn camera spullen op te zetten
Succes
Gebruikers-avatar
Dimitri
 
Status: Offline
Berichten: 1152
Geregistreerd: 16 Apr 2010, 13:22
Woonplaats: aan't twentekanaal :-)
Thanks: 40
Thanked: 17 keer in 17 posts

Re: Hoe lang kan een karper in de bewaarzak?

Berichtdoor CarpTracker » 21 Apr 2014, 19:38

Hoe lang een karper in een bewaarzak kan zonder nadelige gevolgen voor het beest zou ik niet weten.
Heb dat natuurlijk nooit uitgeprobeerd. Als het even kan dan helemaal geen karper in de bewaarzak
en als het niet anders kan zo kort mogelijk. Het is een stresvolle aangelegenheid voor de karper. We
hebben het er wel eens vaker over gehad hier. Een karper voor een uurtje of 10 in een bewaarzak stoppen
om er een mooiere foto bij daglicht van te kunnen maken, of zoals Louis hierboven beschreef om er met
een paar tegelijk op de foto te kunnen, slaat helemaal nergens op. Een foto van een karper gemaakt in
het donker heeft ook wel iets speciaals.

We stressen de vis enkele keren. Na de vangst, dan nog enkele uren in de bewaarzak en dan de daarop
volgende fotosessie nog. Het is mij (toen ik nog wel eens een karper zakte) ook wel eens overkomen dat
een urenlange gezakte vis tijdens de daaropvolgende fotosessie er spontaan gestolten, sliertachtig, bloed
uit de kieuwen tevoorschijn kwam. De laatste 15 jaar zak ik daarom geen karpers meer met als argument
om een mooier fotootje te krijgen of elke schub herkenbaarbaar op de foto moet zijn voor een of ander
archief. Had het toen al eens opgezocht wat de oorzaak van het spontaan bloeden uit de kieuwen zou
kunnen zijn nadat sommige karpers een lange tijd noodgedwongen in een bewaarzak hebben vertoefd.
Uit een ander topic:

Bij stres gebeurt het volgende:
We putten de vis eerst uit en daarna stoppen we hem in de bewaarzak.. De vissen zien het net (bewaarzak)
en voelen met het laterale zijlijnorgaan de drukgolven die het net/bewaarzak veroorzaakt. De vlucht reactie veroorzaakt een stijging van het adrenaline en noradrenaline gehalte in het bloed van de vissen. Dit heeft
een kettingreactie tot gevolg:
-Stijgen van het hartritme
-Verwijden van de kieuw bloedvaten
-Vernauwen van de aderen in de rest van het lichaam
-Bloedsuiker gehalte daalt
-Osmosewerking van de kieuwen raakt ontregelt
-Productie van grote hoeveelheden cortisol, welk ook de osmose beïnvloedt, en het immuunsysteem onderdrukt.
Daar de osmosewerking van de kieuwen ontregeld raakt en de cortisol (stresshormoon) die de boel nog
beinvloed zou je dus kunnen zeggen dat het een omgekeerde osmose werking ten gevolge heeft. In simpele
taal houdt dit in dat water (bloed in de kieuwen?) heel hard dwars door een zeef met microscopische gaatjes
wordt geduwd.
Aldus wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Omgekeerde_osmose


Een karper kan wel een tijdje in een bewaarzak overleven. Het langste wat ik ooit in het verleden heb gedaan
zou om en nabij een uurtje of 6 zijn geweest. Er is er nog nooit eentje aan dood gegaan maar voor het beest
zal het een niet al te fijn en stresvol vertoeven zijn geweest. Dus als het even kan niet zakken.
Mocht je een keertje niet om het zakken van een karper heenkomen dan lees ook even dit:
Bewaarzak gebruiken aan het Twentekanaal.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Berichtdoor wal » 21 Apr 2014, 21:03

:(
Laatst gewijzigd door wal op 08 Okt 2019, 21:43, in totaal 1 keer gewijzigd.
Random avatar
wal
 
Status: Offline
Berichten: 79
Afbeeldingen: 0
Geregistreerd: 11 Nov 2012, 17:14
Thanks: 3
Thanked: 6 keer in 5 posts

Re: Hoe lang kan een karper in de bewaarzak?

Berichtdoor carpio » 21 Apr 2014, 22:39

Ik denk niet dat er iets mis is met een recoverysling, mits goed gebruikt natuurlijk. Het lijkt mij zelfs beter voor de vis.
Om een uitgeputte vis, direct na een dril, 10 minuten op de kant te houden voor de foto's lijkt mij ook niet geweldig voor zijn/haar gezondheid. Dus liever even in een sling. De vis hersteld zichtbaar in een klein half uurtje.
Natuurlijk wel zo snel mogelijk de foto's maken dan!
even the worst day fishing beats the best day at work!
Gebruikers-avatar
carpio
 
Status: Offline
Berichten: 713
Geregistreerd: 04 Mrt 2010, 16:11
Woonplaats: Losser
Thanks: 1
Thanked: 2 keer in 2 posts
Voornaam: Bart

Re: Hoe lang kan een karper in de bewaarzak?

Berichtdoor freddo85 » 23 Okt 2014, 11:54

Ik heb een zeer ruime zak, vis veel alleen. Soms ook voor een target vis. Zelf ben ik geen held met elektronisch apparatuur. En een foto op zelfontspanner is me echt vaak mis gegaan. Nu weet ik hoe en waar ik een vis kan hangen. En dit doe ik dan ook. Tenzij er iemand direct langs kan komen om een foto te schieten. Het langst wat een vis in de zak heeft gezeten bij mij is 6 uur. En elke vis is er net zo gezond uitgekomen als dat die er in is gekomen. Wat ik vaak zie is dat mensen een onthaakmat gebruiken en die op een schuin lopend stuk land leggen. Na het onthaken bij de vis weg lopen om een camera te pakken. en de vis al klappend weer in het water terecht komen. Met de nodige beschadigingen. Dit vind ik persoonlijk veel erger.
Gebruikers-avatar
freddo85
 
Status: Offline
Berichten: 146
Geregistreerd: 02 Apr 2014, 22:22
Woonplaats: Hardenberg
Thanks: 21
Thanked: 2 keer in 2 posts
Voornaam: Freddy


Terug naar Karper, Cyprinus Carpio wetenswaardigheden



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron