Boilies thuis stomen

Alles over boilies, mixen en particles

Re: Boilies thuis stomen

Berichtdoor Louis » 16 Okt 2012, 21:28

Voor dat geld wil ik de boot erbij ::))
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Boilies thuis stomen

Berichtdoor edje » 17 Okt 2012, 07:51

is dat zweet of echt stoom. :?
ik zie een gat in de markt daar !!!
Random avatar
edje
 
Status: Offline
Berichten: 530
Geregistreerd: 07 Apr 2012, 17:23
Thanks: 0
Thanked: 10 keer in 9 posts

Re: Boilies thuis stomen

Berichtdoor Daaf » 17 Okt 2012, 09:35

Die stoombak van Bart is ideaal, misschien als je hem heel veel geld biedt verkoopt ie hem wel :oops:
Ik had al een jaar of 4 geen boilie meer zelf gemaakt, maar afgelopen zomer hadden we behoefte aan een flinke stapel cheape zoete ballen voor op de Franse rivier dus hebben we maar even een dagje de handen uit de mouwen gestoken.

Afbeelding
Random avatar
Daaf
 
Status: Offline
Berichten: 545
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 15 Jul 2012, 01:06
Thanks: 20
Thanked: 23 keer in 19 posts

Re: Boilies thuis stomen

Berichtdoor Richard » 17 Okt 2012, 11:50

Lijkt mij ook wel wat om zoveel boilies te maken :good:
Gebruikers-avatar
Richard
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 1698
Geregistreerd: 26 Mrt 2009, 09:21
Woonplaats: Losser
Thanks: 4
Thanked: 17 keer in 17 posts

Re: Boilies thuis stomen

Berichtdoor frank » 17 Okt 2012, 12:22

Moet er niet aan denken Richard! Of ik moet een boiliefabriek in mijn garage hebben,zodat ik met een paar uur klaar ben met (hele)grote hoeveelheden.....
Random avatar
frank
 
Status: Offline
Berichten: 961
Geregistreerd: 15 Aug 2010, 07:43
Thanks: 0
Thanked: 10 keer in 10 posts

Re: Boilies thuis stomen

Berichtdoor MarkBeernink » 17 Okt 2012, 12:49

Nee helaas zelf boilies maken begin ik (denk ik) niet meer aan hou het lekker bij readymades..
Voeren doe ik toch voornamelijk met particles en daarop wat bollen dus dat zijn geen grote hoeveelheden die ik nodig heb. Dus financieel blijft het nog aardig binnen de perken.. wel respect voor iedereen die het nog doet, ik heb er nooit aardigheid aan beleefd.

Maar wie weet dat ik toch nog weer eens de boilie rol plank te voorschijnhaal ;-)
Halte dir stets vor Augen, dass der feste Vorsatz, etwas zu erreichen, wichtiger ist als alles andere.
Konrad Lorenz (1903-1989)
Gebruikers-avatar
MarkBeernink
 
Status: Offline
Berichten: 1114
Geregistreerd: 23 Aug 2012, 08:21
Thanks: 15
Thanked: 27 keer in 25 posts

Re: Boilies thuis stomen

Berichtdoor Richard » 17 Okt 2012, 14:07

Ja Frank,,,een karpervisser moet zwemmen in de boilies :) :) ::))

Maar inderdd respect voor al het werk, het is natuurlijk allemaal wel wat makkelijker geworden dan jaren terug het geval was.
Gebruikers-avatar
Richard
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 1698
Geregistreerd: 26 Mrt 2009, 09:21
Woonplaats: Losser
Thanks: 4
Thanked: 17 keer in 17 posts

Re: Boilies thuis stomen

Berichtdoor marcello » 17 Okt 2012, 17:56

wie van jullie draaien allemaal zelf? ik vis al een jaar of drie bijna niet meer ben dus niet veel meer nodig en koop nu soms nog een beetje
Random avatar
marcello
 
Status: Offline
Berichten: 122
Geregistreerd: 05 Aug 2011, 21:25
Thanks: 2
Thanked: 1 keer in 1 post

Re: Boilies thuis stomen

Berichtdoor Louis » 17 Okt 2012, 18:27

Draai regelmatig zelf al koop ik in het begin van het seizoen meestal een paar kilo ready mades als back-up.
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Boilies thuis stomen

Berichtdoor Karperjager » 17 Okt 2012, 20:21

@Remco

Het grote voordeel van stomen is de grotere hoeveelheid die de boiliefabrikanten weg kunnen werken, dat gaat met koken wat moeilijker. Tegelijkertijd is het ook een mooi verkoopmiddel door te zeggen, kijk, wij stomen en anderen niet dus onze boilies zijn beter. Op dit moment gaat dat niet meer op, de meesten stomen, en is het wachten op de fabrikant die zijn boilies bijvoorbeeld letterlijk gaan bakken en is dat weer zaligmakend. En heeft het stomen weer afgedaan.
Vangkracht zal het weinig verschillen denk ik, alleen met stomen heb ik altijd het idee van veel te hoge temperaturen waarmee de boilie gegaard is. Meerderen hebben dat misschien ook ondervonden, vandaar dat nu het 'low temperature' populair is. Maar hoelang zijn de boilies dan gestoomd? Dat gaat weer ten koste van smaak en/of vitaminen. Denk maar eens aan je eigen groente bijvoorbeeld als je dat te heet of te lang stoomt of kookt. Alle vitaminen er uit en het smaakt nergens naar. Misschien overdreven, maar dat gevoel heb ik eigenlijk.

Toen de boilies nog veelvuldig gekookt werden is er altijd gezegd dat met een pond mix 6 ml flavour ideaal was, zie ook mijn vraag van mijn eerdere post. Meer was teveel, minder had geen effect. Maar nu lekken de attractors veel beter uit omdat er gestoomd wordt? Dan moet er dus minder flavour in, anders is het dus teveel. Maar de smaak dan? Te lang of te heet stomen, dat moet weer gecompenseetd worden met andere lokstoffen. Dus het vertrouwen hebben van stomen heb ik nooit gehad in mijn visserij, maar ik zeg ook niet dat gestoomde boilies niet vangen, er zijn voorbeelden genoeg. Met elk aas trouwens. Maar ik ben ook geen grootverbruiker.
Gebruikers-avatar
Karperjager
 
Status: Offline
Berichten: 1192
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 04 Jul 2010, 23:49
Woonplaats: Lessluggage in Struinallee
Thanks: 2
Thanked: 11 keer in 11 posts
Voornaam: Tonnie

Re: Boilies thuis stomen

Berichtdoor Karperjager » 18 Okt 2012, 16:13

Waar ik wel veel vertrouwen in heb is toevoegingen waar al een smaak aan zit, kruiden bijvoorbeeld. Sinterklaasboilies (speculaaskruiden) :sint chocoboilies, kaneelboilies je kent het vast wel. En zo zijn er mogelijkheden genoeg. Vooral in het begin veel mee gerotzooid maar ook ik kies de laatste jaren voor het gemak en koop de boilies alleen nog maar.

Totdat de dressuur zò hoog wordt dat het weer de moeite loont om ze zelf weer te maken :-)
Gebruikers-avatar
Karperjager
 
Status: Offline
Berichten: 1192
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 04 Jul 2010, 23:49
Woonplaats: Lessluggage in Struinallee
Thanks: 2
Thanked: 11 keer in 11 posts
Voornaam: Tonnie

Vorige

Terug naar Karperaas: Boilies, particles en overig karperaas



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron