Voorkeuren aas spiegel en schub ?

Alles over boilies, mixen en particles

Voorkeuren aas spiegel en schub ?

Berichtdoor Louis » 14 Okt 2012, 19:24

Bericht gewijzigd door KFO Moderator: Berichten gesplitst uit ander topic.


mike.l schreef:
CarpTracker schreef:Schitterende schubs Mike, lijkt me een geslaagde sessie !
Zoveel schubs verwacht je eigenlijk niet als je naar Frankrijk gaat..


Moet nog veel foto's editten en rangschikken.
De sessie was inderdaad geslaagd op 6 dagen vissen met mijn maat 24 runs, 19 vissen geland op een water wat als moeilijk bekend staat.
11 vissen voor mij, 8 vissen voor mijn maat.
Kleinste vis was 11 kg, zwaarste 21,8 kg. ( 3 x 40+, 4 x 30+ en 12 x 20 + )
1e dag en nacht alleen gevoerd (eigen bollen natuurlijk :-) ) op het hele water en op 6 stekken in speciaal.
Totaal 4 spiegels, de rest waren Schubs dat was inderdaad apart, want het water staat bekend als "Spiegel water".


Kan met de samenstelling van je boiliemix te maken hebben.
Niks mis mee met die mooie schubs natuurlijk :good:
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Mike in Frankrijk

Berichtdoor mike.l » 14 Okt 2012, 19:30

Daar zou ik graag een keer met je over in discussie gaan.
De mix die zou kunnen bepalen of je Spiegels of Schubs vangt ?

p.s. 2 vissen gevangen op Tijgernoten ( op een bed van hennep ) en 2 vissen op een ongelooflijk roze pop-up met poeder-dip.

Overigens waren wij samen met nog 2 Engelse maten, zij hebben 3 vissen gevangen.
4 man op een plas van ca. 12 Ha.
Fishing is like a box off chocolats,you never know what you're gonna get.
Gebruikers-avatar
mike.l
 
Status: Offline
Berichten: 1023
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 03 Jul 2010, 08:35
Woonplaats: Goor
Thanks: 3
Thanked: 12 keer in 11 posts

Re: Mike in Frankrijk

Berichtdoor edje » 14 Okt 2012, 19:38

ben bang dat dat hiet werkt ,heb wel eens gehoord dat je met een zoete bol meer kans op een spiegel zou hebben
heb dat nog niet ontdekt ,maar ja mischien bij iemand anders wel????
Random avatar
edje
 
Status: Offline
Berichten: 530
Geregistreerd: 07 Apr 2012, 17:23
Thanks: 0
Thanked: 10 keer in 9 posts

Re: Voorkeuren aas spiegel en schub ?

Berichtdoor Hummelink » 15 Okt 2012, 06:33

Het kan wel degelijk uitmaken! Ik heb zelf te weinig met boilies gevist om het verschil te merken maar bij vismaten is het onderwerp dikwijls ter discussie gekomen.
Gebruikers-avatar
Hummelink
 
Status: Offline
Berichten: 486
Geregistreerd: 17 Aug 2009, 07:43
Thanks: 34
Thanked: 26 keer in 16 posts

Re: Voorkeuren aas spiegel en schub ?

Berichtdoor MarkBeernink » 15 Okt 2012, 08:03

Heb er eerlijk gezegd nog nooit bij stil gestaan.
Misschien eens leuk om te onderzoeken... Ik zal er in iedergeval eens op gaan letten..Wellicht dat Sander hier wat over weet hij vangt zoveel spiegels hahhah
Halte dir stets vor Augen, dass der feste Vorsatz, etwas zu erreichen, wichtiger ist als alles andere.
Konrad Lorenz (1903-1989)
Gebruikers-avatar
MarkBeernink
 
Status: Offline
Berichten: 1114
Geregistreerd: 23 Aug 2012, 08:21
Thanks: 15
Thanked: 27 keer in 25 posts

Re: Voorkeuren aas spiegel en schub ?

Berichtdoor BartT » 15 Okt 2012, 09:36

Hier is een interessant artikel over geschreven door rivier vissers; bij toeval werd er gevoerd met vismeelbollen en op die plek met een super zoete bol gevist. De betreffende visser ving toen in een tweetal sessies op die wijze net zoveel spiegels als het voorgaande seizoen.
Denk dat je het op die manier ook beter kan testen, normaal denk ik dat zowel een schub als spiegelkarper de meeste bollen die ze tegenkomen wel zullen accepteren als voedsel(dat ze gehaakt worden is dan heel iets anders).
Creeer je nou echt een plek met een bepaalde variant en daarbinnen bied je een tegenovergesteld signaal aan, kan ik me voorstellen dat dit invloed kan hebben op een bepaald type vis.
Random avatar
BartT
 
Status: Offline
Berichten: 493
Geregistreerd: 22 Sep 2009, 20:17
Thanks: 7
Thanked: 16 keer in 12 posts

Re: Voorkeuren aas spiegel en schub ?

Berichtdoor mike.l » 15 Okt 2012, 13:27

Zelf heb ik daar eerder niet bij stilgestaan.
Op hetzelfde water hebben wij verleden jaar alleen 3 Spiegels gevangen met hetzelfde bollen.
Dit jaar is het recept van de bollen iets aangepast. ?????????? zou dat het zijn dan ?????????
Eerder heb ik wel verleden jaar eens een onderwerp geplaatst over het vaak vangen van meerdere Spiegels op een bepaald water, als je daar een Spiegel ving volgde er geheid meer, zo ook met Schubs. ( herkenning of groepsvorming Spiegel-Schub ?? )
Dat lag niet aan het aas, want dat was hetzelfde.
Ik weet wel van een ander water waar ik vis, dat de top-vis daar er vaak op zoet uitkomt.
@ BartT weet jij misschien nog waar dat artikel stond, over dat riviervissen ?
Fishing is like a box off chocolats,you never know what you're gonna get.
Gebruikers-avatar
mike.l
 
Status: Offline
Berichten: 1023
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 03 Jul 2010, 08:35
Woonplaats: Goor
Thanks: 3
Thanked: 12 keer in 11 posts

Re: Voorkeuren aas spiegel en schub ?

Berichtdoor Louis » 15 Okt 2012, 19:16

Volgens mij heb ik hetzelfde artikel gelezen als Bart. Wanneer ik tijd heb zal ik proberen om het terug te vinden. Heb alle karper, karperwereld en spiegelmagazines nog ergens liggen en om die allemaal door te spitten zal niet meevallen ::) .
Volgens mij had het toen met vismeel te maken.
Dat er karpers zijn met bepaalde aasvoorkeuren is al lang geen geheim meer. Dat er tevens karpers zijn die je op bepaalde aassoorten nooit vangt ook.
Dat kleine vissen een voorkeur hebben voor eiwitrijk aas, zoals jij zegt Remko, zet ik mijn vraagtekens bij. Zelf vang ik met particles (koolhydraten) juist meer kleine karpers dan met boilies. Misschien dat ze voldoende eiwitten uit het natuurlijke voedsel halen en juist daarom gek zijn op koolhydraten? Geeft ze directe energie en dat hebben jonge dieren vaak evengoed nodig omdat ze vaak wat levendiger/actiever zijn dan oudere dieren.
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Voorkeuren aas spiegel en schub ?

Berichtdoor frank » 15 Okt 2012, 19:30

Maak je een vismeelbol lekker zoet,pak je toch van 2 walletjes wat mee als je er in geloof in hebt. Ik zelf denk dat elke vis wel een verschillende voorkeur heeft en dat het niet voor spiegel of alleen schub geldt. Denk dat het vangen van alleen spiegels op bijv. zoet te maken heeft met toeval,doordat er op dat moment een schooltje van dezefde soort zich op jou stek ophoud..... Er zijn zoveel dingen in het vissen wat niet te verklaren is,alleen maar gissen! Dat maakt het vissen zo mooi en mysterieus . Niet alles is te verklaren,want vandaag is het zo en morgen is het precies anders om.
Random avatar
frank
 
Status: Offline
Berichten: 961
Geregistreerd: 15 Aug 2010, 07:43
Thanks: 0
Thanked: 10 keer in 10 posts

Re: Voorkeuren aas spiegel en schub ?

Berichtdoor CarpTracker » 16 Okt 2012, 01:37

Achteraf bekeken is dat zeer goed bezette Twentekanaal van destijds een enorme leerschool geweest voor velen
die er gevist hebben. Je moet namelijk wel (veel) vangen als je ergens een redelijk betrouwbare conclusie,althans
voor jezelf, uit wilt trekken. Of dat nu aas, rigs of andere tactieken betreft. Honderd vissers, 90 verschillende
meningen en dat zal hier ook wel het geval weer zijn. Een ieder doet zo zijn eigen bevindingen.

Mijn eigen (TK) bevindingen en niet meer dan dat:

Spiegels vang je volgens mij op zoet aas beter dan op alleen vismeel achtige bollen. Ik viste destijds op TK2 meestal
met zoete bollen, gemaakt van een vrij schrale mix, flink gezoet en meestal geflavourd met scopex. Door de loop
van de jaren heen krijg je een beeld van hoeveel spiegels je mag verwachten van zeg op 300 gevangen karpers per
jaar, rekening houdend met het terug vallen van de spiegelvangsten door andere oorzaken dan het aas. Kijk maar
naar de spiegelvangsten van heden ten dage. Ik weet dat binnen enkele jaren de spiegels langzaam maar zeker als sneeuw voor de zon verdwijnen (uitzetting na uitzetting) om wat voor redenen dan ook. Hoop niet dat hetzelfde met de nieuwelingen gebeurt. Maar goed, daar gaat het hier niet over..

Het ene jaar is de andere niet en dat geld eigenlijk voor elke sessie apart. Als ik wel eens switchste van mijn gebruikelijke zoete aas naar vismeel (verandering van spijs doet eten) dan viel het me op dat ik gemiddeld veel
minder spiegels ving dan als met zoet aas. Niet een toevalligheid maar keer op keer. Meer kan ik daar eigenlijk
niet op zeggen omdat ik destijds niet alles in de gaten hield waar je allemaal mee bezig was zoals exakte percentages eiwitten, vetten, koolhydraten en 1001 verschillende toegevoegde goedjes zoals dat heden ten dage zo belangrijk
schijnt te zijn. Zoals Frank al schreef:"Er zijn zoveel dingen in het vissen wat niet te verklaren is, alleen maar gissen!
Dat maakt het vissen zo mooi en mysterieus". Zo dacht ik er toen ook over.

Daar ik een jaar of 12 intensief op pand 2 heb gevist en daarna op pand 3 waarvan een jaar of 10 ook intensief
kon ik wel vastellen dat het ene pand het andere niet is wat voorkeur voor het aas betrof. Daar waar in pand 2 de
vissen toch een voorkeur hadden voor zoet aas, simpelweg omdat ik er meer op ving, was het in pand 3 een ander verhaal, daar hadden de karpers voorkeur voor visachtige bollen moest ik na een paar maanden al vastellen.
Oorzaak? Het warme water in TK2 en de wat natuurlijkere habitat in TK3? Kun je ook 1001 theorien over loslaten...
Feit is dat de vis in pand 3 een veel sterkere visgeur heeft dan in pand 2 ! Oorzaak? Het meer natuurlijk aanwezige voedsel in pand 3 ? Daarom voorkeur voor vismeel bollen ? Vragen te over, je valt van het een in het ander en kan
ze ook niet allemaal beantwoorden. Zou je ook niet moeten willen denk ik.......
Neemt allemaal niet weg dat ik op vismeel boilies en ook particles tig spiegels gevangen heb op het TK....


Het was in pand 3 waar de vissen dus een voorkeur hadden voor visachtig aas. Voerstekje gemaakt die ik steeds
op andere plaatsen in de omgeving van mijn stek maakte. Uiteraard met vismeelbollen, het vertrouwen daarin was torenhoog. Nadat de stek over enkele dagen diverse vissen had opgeleverd kreeg ik de dag erop bij aankomst
een ingeving, misschien wel van boven hi hi hi... Een single (mier)zoete bol op de vismeel stek. Resultaat: binnen
korte tijd een van de mooiste en zwaarste spiegels op de mat die ik zelf gevangen heb op het Twentekanaal...
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Voorkeuren aas spiegel en schub ?

Berichtdoor Hummelink » 16 Okt 2012, 07:20

mike.l schreef:Ik weet wel van een ander water waar ik vis, dat de top-vis daar er vaak op zoet uitkomt.


Daar doelde ik ook op Mike, maat van mij heeft daar alle topschubs meerdere keren gedubbeld en die spiegel bleef altijd buiten schot. Pas toen een maatje van hem met zijn info aan de slag ging en binnen no-time die spiegel had begon er iets te dagen...
Gebruikers-avatar
Hummelink
 
Status: Offline
Berichten: 486
Geregistreerd: 17 Aug 2009, 07:43
Thanks: 34
Thanked: 26 keer in 16 posts

Re: Voorkeuren aas spiegel en schub ?

Berichtdoor BartT » 16 Okt 2012, 09:57

Het was in pand 3 waar de vissen dus een voorkeur hadden voor visachtig aas. Voerstekje gemaakt die ik steeds
op andere plaatsen in de omgeving van mijn stek maakte. Uiteraard met vismeelbollen, het vertrouwen daarin was torenhoog. Nadat de stek over enkele dagen diverse vissen had opgeleverd kreeg ik de dag erop bij aankomst
een ingeving, misschien wel van boven hi hi hi... Een single (mier)zoete bol op de vismeel stek. Resultaat: binnen
korte tijd een van de mooiste en zwaarste spiegels op de mat die ik zelf gevangen heb op het Twentekanaal...


Dat was dus precies wat ik ook gelezen had en de moeite waard kan zijn om te testen. Zal proberen het artikel nog eens op te zoeken.
Random avatar
BartT
 
Status: Offline
Berichten: 493
Geregistreerd: 22 Sep 2009, 20:17
Thanks: 7
Thanked: 16 keer in 12 posts

Volgende

Terug naar Karperaas: Boilies, particles en overig karperaas



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron