Waarom steenzout in karperaas?

Alles over boilies, mixen en particles

Waarom steenzout in karperaas?

Berichtdoor CarpTracker » 19 Jan 2012, 02:23

Nu het gebruik van steenzout/Rock Salt (JOZO) een grote hype gaat worden heeft het me toch niet met rust
gelaten waarom dat nu eigenlijk zo is. Ik gebruikte lang geleden al zout in mijn karperaas op aanraden
van een collega karpervisser en stelde vast dat het er niet slechter op werd. Wat was het toch een genot om
destijds een goed bezet Twentekanaal te hebben en je redelijk snel voor jezelf een conclusie kon trekken uit experimentjes die je toen deed. Zowel wat aas als rigs betrof.

Ben maar eens gaan zoeken wat nu precies de oorzaak is dat (steen)zout een positieve werking kan geven aan
ons karperaas. Zou het aan de smaakversterkende, eetlustopwekkende of misschien de prikkelende werking
werking van (steen)zout liggen? De levensbehoeftige mineralen? Een combinatie van dien ? Of is er misschien
nog iets anders wat meespeelt ?
Omdat we tegenwoordig internet hebben en zo'n beetje allles wel is te vinden was het een kwestie van door
blijven zoeken. Tegenwoordig kun je allerlei proefschriften/onderzoek van wetenschappers er op naslaan. Wat
schertst mijn verbazing; zelfs het effect van zout in aas voor de Cyprinus Carpio.
-)schrik
Ene Philip Bernard, universiteit van Stellenbosch in Zuid-Afrika, heeft in 2006 een werkstuk geschreven met
de titel: Gustatory and olfactory feeding responces in japanese koi carp, Cyprinius Carpio.
Alles over o.a. lokstoffen, onderdrukkers, stimulants, afschrikkers, smaakversterkers en een paar regels
over het effect van zout in karperaas en over die laatste hebben we het hier:

----/ Synthetic attractants: The precence of salt or other electrolyte often increases the rate of diffusion of water
into the artificial bait, thereby increasing the rate of release of attractants from the artificial bait. /.....


Het moge duidelijk zijn. We hadden, buiten de eerder boven genoemde effecten van zout in karperaas om,
een goede menger/verspreider voor onze flavours etc toegevoegd om deze stoffen goed te laten uitlekken.
8-)
Het hele werkstuk heb ik als PDF bestand als bijlage toegevoegd. Aan te bevelen om eens te downloaden en te lezen !

Een voorbeeld van mogelijke diffusie bewerktstelligd door toevoegen van steenzout in karperaas:
Afbeelding..-.. Afbeelding

Diffusie is een proces ten gevolge van de willekeurige beweging van deeltjes. Deze willekeurige beweging
is het gevolg van de kinetische energie die deze deeltjes bezitten. Bij verschillen in concentratie leidt
diffusie tot een netto verplaatsing van deeltjes van plaatsen met een hoge concentratie naar plaatsen
met een lage concentratie.

karperaas.pdf
(566.97 KiB) 572 keer gedownload
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Terug naar Karperaas: Boilies, particles en overig karperaas



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron