Toevoegen van Rock Salt / steenzout in boilies karperaas.

Alles over boilies, mixen en particles

Toevoegen van Rock Salt / steenzout in boilies karperaas.

Berichtdoor CarpTracker » 30 Dec 2011, 00:59

Het gebruik van Rock salt, sea salt in boilies en ander karperaas.

Rock Salt alias steenzout als toevoeging aan boilies of in gekristaliseerde vorm in een PVA bag
bij het karperaas deponeren. Soluballs schijnen er ook op de markt te komen. Nieuwe hype, nieuwe
rage, nieuwe dikke inkomstenbron voor iets wat geen reet kost.

Het schijnt een nieuwe hype te worden als je de Engelse site's er zo eens op naleest. Er moet weer
wat "nieuws" op de markt komen. Nieuws tussen aanhalingstekens, waarom, lees dan verder.
Het was ik denk zo'n 20-25 jaar geleden toen ik nog in Hengelo viste. Veel (vaste) vissers waren daar destijds
dagelijks aanwezig om een karper te verschalken. Het Twentekanaal was destijds immers nog goed bezet en
drommen karpervissers gingen er met plezier heen. Als je er zelf dan ook zo goed als dagelijks aanwezig bent
dan weet je precies waar en door wie gevangen werd. Eentje blonk daar mijns inziens meestal in uit. Een
serieuze jonge karpervisser die goed meedraaide tussen al die oude Twentekanaal rotten.

De jongeman, Patrick Vloedbeld, was toen een jaar of 15-16. Hij kwam regelmatig langs voor een praatje
op de vaste stek ik daar destijds ter beschikking had. Tijdens een van die 'praatsessies' zij hij op een gegeven
moment tegen mij: "Harry, sinds ik zout in mijn boilies verwerk vang ik veel beter". Ik zeg: "Uggghhh, zouuuut" ??
Ik geloofde hem direkt op zijn woord, hij viel mij immers al op tussen al dat vang geweld in die dagen. Heb het
toen zelf ook maar eens getest en ik moet zeggen dat de vangsten er in elk geval niet minder op werden!
We schreven deze positieve werking later maar toe aan het feit dat we dachten dat het aan de eetlustopwekkende, smaakversterkende en de prikkelende werking zou liggen. Aan mineralen dachten we toen nog niet die zo goed als
ieder levend organisme nodig heeft.

Kijk, nu 20 jaar later brengen ze Rock Salt op de markt aangeprezen als ware 'karperslachter'. Gewoon bullshit gelul.
Bijna iedere boilieboer/zelfdraaier voegt tegenwoordig sowieso al zout aan zijn boilies toe al zal het alleen maar om
de houdbaarheid gaan of als smaakversterker. En waar komt het zout hier grotendeels vandaan in Nederland ?
Juist ja, hier uit onze eigen Twentse bodem en ik heb het even voor u opgezocht het is steenzout allias Rock Salt ::))
Niet overtuigd ??
Het (steen)zout in Twente is ruim 200 miljoen jaar geleden afgezet door de verdamping van zeewater. Dit deel
van Nederland was tot dan toe binnenzee. In de bodem onder Hengelo en omgeving bevindt zich op circa 450 meter
diepte een 50 meter dikke laag steenzout. Genoeg voor vele honderden jaren zoutwinning.


Afbeelding Afbeelding
Jozo Rock Salt alias steenzout als toevoeging in allerlei soorten karperaas!

Dus heren karpervissers, laat U niet een of ander zakje Rock Salt of steenzout aan de broek smeren voor weet
ik veel hoeveel euro's, door een of andere karpervisser met naam en faam. Denk gewoon aan die jongeman uit
Hengelo die een paar decennia geleden 'JOZO Rock Salt' uit eigen bodem aan zijn bollen toevoegde en tot de
conclusie kwam dat ie beter ging vangen. Steenzout, gewonnen 450 meter diep uit eigen bodem. Genaamd JOZO
zout voor (nu) 35 eurocent de kilo.
::))
Nu ben ik natuurlijk geen bioloog, en pretendeer dat ook niet te zijn maar weet niet wat nu precies de behoefte
is van een karper die instinctief aan zijn portie mineralen probeert te komen. Denk aan de blokken zout die
voor koeien gebruikt worden, liksteen genaamd. Bij Jozo zout is jodium toegevoegt. Er is ook Nezo zout zonder toegevoegde jodium. En er is nog een mineraalrijke variant op de markt. Jozo mineral (rock) Salt. Verder is er ook
de gekristalliseerde variant van JOZO zout op de markt. Allemaal uit onze Twentse bodem. Het lijkt me verder
overbodig om te zeggen dat je nu niet wegenzout gaat gebruiken omdat daar allerlei chemikalien aan toegvoegd
zijn.

Laat de wateren niet verzilten want dan hebben we straks geen karper meer over. Het lijkt me ook niet raadzaam
dat de karper teveel rocksalt binnenkrijgt via boilies of ander aas. Dat is voor ons mensen ook niet aan te raden... :(

GrtZ, Harry

Afbeelding
Sea salt of zeezout is ook gewoon in de supermarkt verkrijgbaar! Ook in gekristalliseerde vorm.

P.S. Als je nu straks op Europa's grootste karperbeurs aanwezig bent en je word bijkans doodgegooid met
Rock Salt, herrinner de (Engelse) handelaren er dan even aan dat we hier op miljoenen en miljoenen tonnen
steenzout wonen die zich op zo'n op zo'n 450 meter diepte onder onze huizen bevind. Vraag 'm dan of je niet
zijn leverancier kan worden. Je kunt het hun voor een schappelijk prijsje leveren.

Edit: De effecten van zout in karperaas vind je hier!
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Toevoegen van Rock Salt / steenzout in boilies karperaas

Berichtdoor CarpTracker » 30 Dec 2011, 02:34

Na het bovenstaande geschreven te hebben ben ik toch nog maar eens dieper gaan zoeken wat Rock Salt nu precies is.

In het kort: Rock salt, steenzout is zout uit vroegere binnenzeeën die uitgedroogt zijn waarbij het zout
overgebleven is en later bedolven zijn door allerlei sedimenten. Het zout hier onder de Twentse aardbodem
is dus exact op dezelfde manier ontstaan. Rock salt word dus gewoon bij de AKZO Hengelo gewonnen, niet met
behulp van mijnen maar hier word het met water weer vanuit de diepte uit de bodem omhoog gespoeld. De
chemische formule is NaCl.

Het schijnt dat zout tijdens de raffinage door sommige fabrikanten niet alleen van onzuiverheden worden
ontdaan die het kan bevatten maar ook van diverse mineralen omdat deze meer geld opleveren dan het zout zelf.
Als het dan puur om de mineralen zou gaan en in mindere mate dan als smaak versterker om de karper er mee
proberen te verleiden dan zou ik voor de zekerheid voor het JOZO Mineral Salt gaan...
De groene verpakking.

Afbeelding
Steenzout als smaakversterker en voor de levensbehoeftige mineralen voor onze vriend de karper.

http://www.geologievannederland.nl/ondergrond/afzettingen-en-delfstoffen/steenzout
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Toevoegen van Rock Salt / steenzout in boilies karperaas

Berichtdoor martijn dikken » 30 Dec 2011, 09:17

goed stuk no nonsens, gelijk even naar mijn faceboek gesleept :good:
Random avatar
martijn dikken
 
Status: Offline
Berichten: 232
Geregistreerd: 28 Feb 2011, 19:44
Thanks: 10
Thanked: 2 keer in 1 post

Re: Toevoegen van Rock Salt / steenzout in boilies karperaas

Berichtdoor Richard » 30 Dec 2011, 09:29

Zeer goede tip Harry,, zal het ook eens proberen nu ik dadelijk zeer grote hoeveelheden ga maken is dit wel handig om te weten... oos is zuunig!
Gebruikers-avatar
Richard
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 1698
Geregistreerd: 26 Mrt 2009, 09:21
Woonplaats: Losser
Thanks: 4
Thanked: 17 keer in 17 posts

Re: Toevoegen van Rock Salt / steenzout in boilies karperaas

Berichtdoor Louis » 30 Dec 2011, 12:22

Rod Hutchinson schreef al in een van zijn boeken over de positieve effecten van zout, in zijn geval gewoon keukenzout 8-) . Niks nieuws onder de zon dus en gewoon weer een hype, wat niet wegneemt dat het zinvolle toevoeging kan zijn in je aas. De vraag is alleen of het nog van toegevoegde waarde is wanneer (bijna) iedereen het gaat gebruiken.
In de natuur werkt het nu eenmaal zo dat dieren en mensen gek zijn op stoffen die schaars zijn maar wel noodzakelijk om goed te gedijen of die we gewoon lekker vinden.
Dat zout een eetlustopwekker en smaakversterker is weten de meesten wel maar dat wil nog niet zeggen dat vrind karper opeens helemaal los gaat en als een blinde gek gaat azen op onze boilies ;) .
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Toevoegen van Rock Salt / steenzout in boilies karperaas

Berichtdoor mike.l » 30 Dec 2011, 16:38

Laten wij maar oppassen voor de mannen die weer grote hoeveelheden in het water gaan dumpen.
Anders vangen wij over een tijdje Makrelen in brak of zout water. :)
Fishing is like a box off chocolats,you never know what you're gonna get.
Gebruikers-avatar
mike.l
 
Status: Offline
Berichten: 1023
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 03 Jul 2010, 08:35
Woonplaats: Goor
Thanks: 3
Thanked: 12 keer in 11 posts

Re: Toevoegen van Rock Salt / steenzout in boilies karperaas

Berichtdoor CarpTracker » 30 Dec 2011, 17:38

@Mike: overdaad schaadt, een waarschuwing is dan ook geen overbodige luxe.

Als je het Rocksalt in stukjes/brokjes wilt hebben met alle natuurlijke en toegevoegde mineralen en
vitaminen zou je kunnen overwegen om een liksteen, een 10 kilo brok zout, aan te schaffen. Een hamer
maakt het karwei dan af.

Afbeelding

De naturel liksteen is als enige gemaakt van 99% echt rotszout. Rotszout bevat nog allerlei mineralen.
Voor een optimale aanvulling op de dagelijkse zoutbehoefte gebruikt u de Liksteen Naturel voor uw vee.

Prijs € 5,95 voor een 10 kilo brok.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Toevoegen van Rock Salt / steenzout in boilies karperaas

Berichtdoor carpio » 30 Dec 2011, 19:37

Kijk da's een goeie tip Harry. Het toevoegen van zout was al langer bekend. Het Rock Salt is gehyped door Kevin Nash in z'n laatste DVD.
Om te evenaren wat er vroeger bij de AKZO aan zout in het water kwam moet je denk ik nog wel even voeren.
even the worst day fishing beats the best day at work!
Gebruikers-avatar
carpio
 
Status: Offline
Berichten: 713
Geregistreerd: 04 Mrt 2010, 16:11
Woonplaats: Losser
Thanks: 1
Thanked: 2 keer in 2 posts
Voornaam: Bart

Re: Toevoegen van Rock Salt / steenzout in boilies karperaas

Berichtdoor Louis » 30 Dec 2011, 20:53

Ben bang dat de likstenen niet meer aan te slepen zijn. Arme koeien, die moeten het voorlopig zonder doen :) .
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Toevoegen van Rock Salt / steenzout in boilies karperaas

Berichtdoor Richard » 30 Dec 2011, 22:56

Hebben nog wel een paar liggen hier,,,,Voeren met zoutblokken.
Gebruikers-avatar
Richard
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 1698
Geregistreerd: 26 Mrt 2009, 09:21
Woonplaats: Losser
Thanks: 4
Thanked: 17 keer in 17 posts

Re: Toevoegen van Rock Salt / steenzout in boilies karperaas

Berichtdoor CarpTracker » 31 Dec 2011, 02:35

Bericht gewijzigd door KFO Moderator: Kom je via zoekopdracht hier terecht dan KLIK HIER voor het hele ROCKsalt verhaal


Voor diegenen die het willen proberen en het bovenstaand geschreven goedkope "JOZO" of liksteen alternatief
maar niets vinden kunnen met Kevin Nash Rock Salt Soluballs, Chain Reactions of in natuurlijke gekristalliseerde
vorm aan de slag. Op de a.s Carp Zwolle zal het aan het publiek getoond worden. Soluballs zijn zachte boilies die
snel uit elkaar vallen. Daar zullen dan wel stukjes Rock Salt in verwerkt zitten. Daar zijn ook plenty goedkope
alternatieven voor. Maar goed, onderstaand filmpje laat zien wat die Kevin Nash Soluballs doen onder water.

Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Toevoegen van Rock Salt / steenzout in boilies karperaas

Berichtdoor CarpTracker » 23 Jan 2012, 01:14

Het is gewoon niet te geloven. Volgens mij slijten ze de gemiddelde karpervisser voor achterlijk.
Tja die Nash, dat je voor een kwalitatief goed product in de buidel moet tasten kan ik me wel iets
bij voorstellen maar dit slaat (in mijn ogen) alles....

De prijs van de Chain reactions Rock Salt is € 10,50 per 800 gram. (FL 23,10 voor 800gr zout)
Nash Rock salt Soluballs 18mm € 10,50 per 800 gram
Nash Rock salt Crystals 1kg is € 7,50 per 1000 gram

Een pakje JOZO steenzout van 1 kilo kost 35 eurocent.
Een 10KG liksteen van puur rotszout kost € 5,95... (zie eerder in dit topic)


Afbeelding
Leverbaar vanaf 3 Februari. Waarschijnlijk word dit goedje voor het eerst op
Carp Zwolle 2012 met veel bombarie aan de man gebracht...

Afbeelding
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Volgende

Terug naar Karperaas: Boilies, particles en overig karperaas



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten