VIOS Wereldrecordhouder innen acceptgiro kosten!

Meldpunt vissterfte, stroperij, calamiteiten.Vergunning, wetten, controles.

VIOS Wereldrecordhouder innen acceptgiro kosten!

Berichtdoor CarpTracker » 18 Nov 2010, 01:26

Kreeg vandaag de acceptgiro binnen van de Hengelsportvereniging VIOS. Wat schertst
mijn verbazing, boven op het verschuldigde bedrag zijn simpelweg 5 euro (!) gerekend
voor het mogen betalen van mijn lidmaatschap als ik per acceptgiro betaal. Dat deze
vereniging hun leden in het harnas jaagt is al langer duidelijk maar dit zal nog meer kwaad
bloed zetten. Ze brengen het op een volgens mij omgedraaide manier, zo van als je automatisch
betaald dan krijg je 5 euro korting. Bahhh.

Hogere kosten voor het geld innen d.m.v. het betalen met een acceptgiro kaart ben ik nog
nooit eerder tegen gekomen. Bovendien mag je een 0900 nummer bellen á 35 eurocent per
minuut (exclusief eventuele mobiele belkosten) als je vragen aan de VIOS ledenadministratie hebt.

Zo gauw het stuk Twentekanaal vanaf de Lonnekerbrug tot aan de haven niet meer onder hun
beheer is ben ik lid af. Dit is voor mij altijd de enigste (noodgedwongen) reden geweest dat ik
nog steeds lid van deze vereniging moet zijn.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: VIOS Wereldrecordhouder innen acceptgiro kosten!

Berichtdoor mike.l » 18 Nov 2010, 09:06

Bij mij werd in Oktober al het geld voor nachtvis/3e Hengel-pas automatisch afgeschreven,ze zijn er vlot bij.
Bij Vislust wordt er ook extra gerekend voor een acceptgiro, 1 euro.
Fishing is like a box off chocolats,you never know what you're gonna get.
Gebruikers-avatar
mike.l
 
Status: Offline
Berichten: 1023
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 03 Jul 2010, 08:35
Woonplaats: Goor
Thanks: 3
Thanked: 12 keer in 11 posts

Re: VIOS Wereldrecordhouder innen acceptgiro kosten!

Berichtdoor CarpTracker » 19 Nov 2010, 02:26

Het gaat steeds gekker worden, te moeten betalen om te kunnen betalen, en vooral het
bedrag wat hengelsportvereniging VIOS hiervoor in rekening denkt te moeten brengen!
Dat is is een kleine 16% van het verschuldigde bedrag. Bovendien bieden ze geen ander
gratis alternatief dan automatische incasso en kun je dit zien als dwingen tot het betalen via
automatische incasso. M.i. is dit niet het willen besparen van kosten maar het uitzuigen
van hun leden die zelf de controle over hun bankrekening en betalingen willen behouden!

Weet iemand of onderstaande ook voor een vereniging geld ? Het kan via een ALV beslist
zijn om dit zo te doen (ik weet het niet) en heb je geen poot om op te staan ? Anders zou
je simpelweg het lidmaatschapsgeld gewoon via een bankoverdracht minus die 5 euro extra
kosten kunnen overmaken, wijzend op de uitspraak van de kantonrechter, en dan eens zien
hoe ze er op reageren.

Kantonrechter: Geen extra kosten voor acceptgiro.
Betalen en Credit Management, Juridische aspecten.

Bedrijven mogen vanaf 7 september geen extra kosten meer in rekening brengen voor het betalen met een acceptgiro als het enige andere alternatief een automatische incasso is. De Consumentenbond gaat bedrijven die dit na vandaag nog doen hierop aanspreken om deze praktijken te staken. Een recente uitspraak van de rechter in Haarlem sterkt de Consumentenbond in zijn standpunt dat bedrijven pas kosten voor een acceptgiro in rekening mogen brengen als er naast de automatische incasso op grote schaal goede en gratis alternatieve betaalmethodes zoals de digitale nota worden aangeboden.

De kantonrechter in Haarlem heeft recent uitspraak gedaan in een individuele zaak van een energieleverancier tegen een consument die weigerde de extra kosten te betalen voor een acceptgiro. De rechter noemt het onredelijk bezwarend dat consumenten feitelijk gedwongen worden te betalen met een automatische incasso door een kostenopslag bij de acceptgiro. De Consumentenbond onderzoekt de mogelijkheid om de rechter meer uitspraken te ontlokken over extra kosten voor betalen met acceptgiro, zodat duidelijk wordt wat wel en wat niet kan.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: VIOS Wereldrecordhouder innen acceptgiro kosten!

Berichtdoor carpio » 20 Nov 2010, 16:13

Zelf ben ik ook bestuurslig van een club en het is gewoon een drama om elk jaar weer van iedereen de contibutie te innen. Het is gewoon vrijwilligerswerk ook bij de Vios en geen dagtaak!
Om leden er dus met een lichte dwang toe te dwingen hun contributie te betalen is er een aanzienlijk verschil nodig
tussen het betalen met een acceptgiro of een automatische machtiging. Dit laatse scheelt een club vrijwilligers
een ongelooflijke bak werk en voorkomt fouten en het sturen van herinneringen, er zijn genoeg slimmerikken die hun lidnummer vergeten of toch het verkeerde bedrag overmaken.

Het zou inderdaad fijn zijn om ook de mogelijkheid te bieden van digitaal betalen. Ik weet niet of dit voor clubs ook
verplicht is. Je zou kunnen bellen met de ledenadministratie.

Veel mensen hebben over het bovenstaande nooit nagedacht en zien vaak alleen het riante verschil van 5 euro daarom mijn reactie.'

Groet Bart
even the worst day fishing beats the best day at work!
Gebruikers-avatar
carpio
 
Status: Offline
Berichten: 713
Geregistreerd: 04 Mrt 2010, 16:11
Woonplaats: Losser
Thanks: 1
Thanked: 2 keer in 2 posts
Voornaam: Bart

Re: VIOS Wereldrecordhouder innen acceptgiro kosten!

Berichtdoor CarpTracker » 20 Nov 2010, 16:52

@Bart: Grote bedrijven hebben psychologen in dienst om mensen mak en murw te maken. Het
lijkt mij dat je een slecht betalend lid van een vereniging alleen nog maar doet laten besluiten
om nog meer dwars te gaan liggen bij het betalen als er nog eens een onredelijke 5 euro boven
op het bedrag gedaan word. Maar je hebt wel gelijk, de meesten willen geen geouwehoer en gaan
slaafs die extra 5 euro betalen....

Ik ben lid van meerdere verenigingen buiten het vissen om. De meeste daarvan hebben daar
een oplossing voor gevonden die heel simpel is. Per toeval kreeg ik vandaag van één daarvan
het clublad. Zal even een voorbeeld geven hoe deze vereniging dit opgelost heeft zonder haar
leden in het harnas te jagen en zich bezig te moeten houden met leden die weigeren deze 5 euro
te betalen, afhandelen van klachten hierover en meer van dat werk wat dit met zich meebrengt.
Bij de VIOS zou dit geen vrijwilligerswerk meer zijn, maar een betaalde job met die 5 euro
kosten die daarvoor in rekening gebracht worden.
En nogmaals, ik heb nog geen bedrijf/vereniging gezien die het waagt 5 euro (FL 11,-)
administratiekosten in rekening te brengen voor het mogen betalen van een verschuldigd bedrag..

En het lidmaadschapsgeld van 2011 al in Oktober afboeken, zoals dat bij Mike gebeurd is, raakt
ook kant noch wal !


Zo simpel kan het zijn naar ieders tevredenheid en kost beide partijen niets extra !!
Afbeelding
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: VIOS Wereldrecordhouder innen acceptgiro kosten!

Berichtdoor Louis » 21 Nov 2010, 11:25

VIOS wil gewoon zo weinig mogelijk werk hebben met het innen van de contributie. Wanneer je een paar duizend leden hebt en je moet alle betalingen controleren ben je nog wel even bezig denk ik. Vraag me wel af waarom 5 Euro, bij de FNV betaal ik maar 20 cent per maand extra.
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: VIOS Wereldrecordhouder innen acceptgiro kosten!

Berichtdoor carpio » 22 Nov 2010, 19:19

@ Harry, met de leden die netjes het geld overmaken heb je geen problemen maar wat doe je met de veel te laat
betalende leden want de club hanteert tenslotte een opzegtermijn. Als je het allemaal heel vrijblijvend laat heb je
van de paar duizend leden altijd een groep die in februari nog niet hebben betaald. Ga je die een aanmaning sturen
of een incassobureau? Dit zijn wel allemaal kosten en moeite die je niet wilt maken maar je wilt ook niet teveel leden
kwijt raken door je beleid dus wanneer doe je het goed?

Ps ik ben zelf ook geen liefhebber van automatische incasso's
even the worst day fishing beats the best day at work!
Gebruikers-avatar
carpio
 
Status: Offline
Berichten: 713
Geregistreerd: 04 Mrt 2010, 16:11
Woonplaats: Losser
Thanks: 1
Thanked: 2 keer in 2 posts
Voornaam: Bart

Re: VIOS Wereldrecordhouder innen acceptgiro kosten!

Berichtdoor CarpTracker » 23 Nov 2010, 00:21

In het geval van de VIOS zou ik wel een simpele oplossing weten. Ze doen het zoals de vereniging
hierboven. Met het laatste clubblad (schamele 3 blaadjes in dit geval) geen acceptgiro meesturen,
maar met daarbij de mededeling dat het zelf overgemaakt moet worden als je niet automatisch betaald.
Als het geld niet voor een bepaalde datum op de rekening staat ze worden uitgeschreven als lid.
De VIOS heeft toch een soort van monopolie op hun wateren waar je toch lid van moet zijn als je op
hun wateren wilt vissen. Dus uitschrijven die wanbetaler en als je dan de vergunning opnieuw wilt
hebben naar de tabaks/dierenwinkel een nieuwe halen waar wel die 5 euro bij opzit ivm administratiekosten.
Dat is sowieso al het geval, nieuw lid betaald 5 euro meer de eerste keer als hij lid word..
Dan zou de goedwillende betaler die zelf zijn bankrekening onder controle wil houden niet hoeven
bloeden voor de wanbetaler. De wanbetaler heeft dan zelf in de hand of hij die 5 euro gaat betalen.
De wanbetaler en ontevreden leden hebben ook geen mogelijkheid meer om van een andere
vereniging lid te worden want de VIOS is uit het convenance met de andere Twentse HSV gestapt ;)

Ik kan er nog steeds niet met mijn hoofd niet bij waar de brutaliteit vandaan gehaald word om voor
het mogen betalen van een lidmaatschap van een vereniging, 5 euro in rekening gebracht moet worden.

ps. Of het moet een vereninging te doen zijn om enkele honderden (duizenden) keren 5 euro te willen
innen om de kas te spekken over de ruggen van hun leden. Dan zullen ze een dergelijk voorstel als hierboven
niet accepteren. :shock:
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: VIOS Wereldrecordhouder innen acceptgiro kosten!

Berichtdoor Hummelink » 23 Nov 2010, 09:33

Waarom is betalen per automatische incasso zo'n probleem?

Bij Ludica, de tennisvereniging op de UT, kan je ook alleen aan het toernooi meedoen als je per incasso betaalt. Geen incasso, geen toernooi. Betalen moet je toch.
Gebruikers-avatar
Hummelink
 
Status: Offline
Berichten: 486
Geregistreerd: 17 Aug 2009, 07:43
Thanks: 34
Thanked: 26 keer in 16 posts

Re: VIOS Wereldrecordhouder innen acceptgiro kosten!

Berichtdoor CarpTracker » 23 Nov 2010, 14:44

Je zou je ook kunnen afvragen waarom een bedrijf/vereniging de klant/lid, die koning behoort te zijn,
niet tegemoet komt in zijn/haar wensen. Een email-acceptgiro sturen is geen probleem meer in de huidige
tijd. Kostenloze alternatieven zijn er voldoende.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: VIOS Wereldrecordhouder innen acceptgiro kosten!

Berichtdoor carpio » 23 Nov 2010, 19:26

Volgens mij is dat hele internet gebeuren al een probleem bij de Vios als ik naar de website kijk :-)
even the worst day fishing beats the best day at work!
Gebruikers-avatar
carpio
 
Status: Offline
Berichten: 713
Geregistreerd: 04 Mrt 2010, 16:11
Woonplaats: Losser
Thanks: 1
Thanked: 2 keer in 2 posts
Voornaam: Bart

Re: VIOS Wereldrecordhouder innen acceptgiro kosten!

Berichtdoor Benjamin » 24 Nov 2010, 16:25

nouw moet ik 5 pleuroos extra betalen voor kosten en moet lid worden van hengelo omdat ik daar vaak karpervis de vios jagen ons op kosten die niet nodig zijn maar daar hebben ze niets mee te maken
Random avatar
Benjamin
 
Status: Offline
Berichten: 20
Geregistreerd: 23 Mei 2010, 18:28
Thanks: 1
Thanked: 0 keer in 0 post
Voornaam: Benno

Volgende

Terug naar Vergunning info, Vispas, Nachtvispas



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron