Drie visclubs doen Vios in de ban

Meldpunt vissterfte, stroperij, calamiteiten.Vergunning, wetten, controles.

Re: Drie visclubs doen Vios in de ban

Berichtdoor Ivo » 21 Jul 2012, 13:58

Louis schreef:@Ivo,
Ben in het verleden wel een paar keer naar een ledenvergadering geweest en heb ook meestal de jaarverslagen gelezen.
De verdeling van de contributie heeft m.i. niets met mijn verhaal te maken. Het is natuurlijk voor de hand liggend dat meer leden meer geld in het laadje brengen waarmee de club bijvoorbeeld vis kan kopen en wateren kan pachten.
Maar wat is volgens jou de reden dat visclubs hun wateren niet inbrengen in de grote vergunning?


Volgens mij zei je eerst dat het de verenigingen het maar om 1 ding te doen is en dat is geld of vergis ik me nu?
Wat de reden is waarom de verenigingen wateren niet in de grote vergunning zetten ben ik je een antwoord op verschudigd daar weet ik de reden ook niet van.

Ik kan je wel een paar dingen zeggen wat wij met het geld doen van de leden(tenminste het percentage wat we overhouden van de contributie).

Controles , We hebben nu 14 controleurs en de auto's en brommers lopen helaas niet op water.
Jeugdcursus 6 lessen + visdag
Jeugdcursussen op scholen
Jeugdkarperdag/weekeinde
2x per jaar een clubblad wat natuurlijk niet voor niks is.
Zoals vandaag hebben we met z'n 4er koningskleigat weer toegankelijk gemaakt met een aantal bermmaaiers.
Viswedstrijden worden elk jaar weer georganiseerd
Een ouderen visdag wordt elk jaar georganiseerd
Een jeugduitwisselingsprogramma met onze neven vereniging uit Emsdetten wordt elk jaar georganiseerd.

En zo hebben we nog wel een paar dingen.
Ik persoonlijk stop een kleine 6 uur per week in de vereniging en ontvang hiervoor helemaal niets omdat het vrijwilligers werk is in mijn ogen alleen sommige onkosten declareer ik.
Random avatar
Ivo
 
Status: Offline
Berichten: 62
Geregistreerd: 14 Jul 2011, 13:03
Woonplaats: Twente
Thanks: 0
Thanked: 0 keer in 0 post

Re: Drie visclubs doen Vios in de ban

Berichtdoor Louis » 21 Jul 2012, 19:49

@ Ivo,
ten eerste schreef ik de meeste dus niet allemaal en ten tweede haal je de zin uit zijn context op deze manier.
De meeste had ook sommige kunnen en misschien wel moeten zijn maar zo krijg ik tenminste een reactie. (Helaas voelde zich misschien de verkeerde aangesproken?!).
Vind het wel jammer dat ik geen antwoord krijg op de vraag waar de kern van mijn verhaal eigenlijk om draait.
Ik blijf toch de mening toegedaan dat de meeste verenigingen bang zijn om leden en zo inkomsten te verliezen wanneer ze hun wateren inbrengen in de landelijke lijst. Lijkt mij koudwatervrees. Als een vereniging zich positief en zichtbaar manifesteert zal dit zijn vruchten afwerpen. Mensen worden liever lid van een club die voor hun belangen opkomt dan een die dit niet of nauwelijks doet dunkt me.
By the way, over Ons Genoegen hoor je mij voor de rest niet klagen. Ben niet voor niets na 30 jaar VIOS lid te zijn geweest overgestapt!
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Drie visclubs doen Vios in de ban

Berichtdoor Louis » 24 Jul 2012, 18:32

Hoi Remco,
mooi dat je e.e.a. even uitlegt :good: .
Helaas vind ik dit geen goede ontwikkeling dat er bepaalde wateren alleen maar voor bepaalde groepen toegankelijk worden gesteld.
Dat het op Rientjes en Tuindorp een puinhoop was is niet alleen aan vissers van buitenaf te wijten dunkt me. Dit speelt overigens op veel meer wateren en dan moet men er zich als Gemeente zijnde niet gemakkelijk van afmaken door het vissen al dan niet voor bepaalde groepen te verbieden.
Als we in dit land met alle problemen zo omgaan dan mogen we straks helemaal niks meer want er zijn altijd mensen die het voor de rest verpesten op allerlei gebieden.
Er helpt maar een ding en dat is toezicht op en handhaving van de geldende regelgeving!
Bij overtreding hierop vergunning intrekken en een dikke boete er overheen om de kosten van de dienstdoende ambtenaar te dekken. Dat is enige juiste manier om met dit soort problemen om te gaan.

Wanneer ik te hard door de straat rijd krijg ik ook een bon en wordt mijn rijbewijs misschien wel ingetrokken en dan wordt de straat ook niet voor de rest van het verkeer afgesloten.
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Drie visclubs doen Vios in de ban

Berichtdoor frank » 25 Jul 2012, 11:19

Goed beschreven Louis !
Random avatar
frank
 
Status: Offline
Berichten: 961
Geregistreerd: 15 Aug 2010, 07:43
Thanks: 0
Thanked: 10 keer in 10 posts

Re: Drie visclubs doen Vios in de ban

Berichtdoor Louis » 25 Jul 2012, 18:16

Remco,
Vroeger waren de karpervissers maar een kleine groep binnen de visverengingen waardoor er niet of nauwelijks naar ze werd geluisterd. Kan me voorstellen dat een hoop karpervissers dan gaan denken dat ze toch niks in te brengen hebben en daarom helemaal niet meer naar de vergaderingen komen.
De laatste jaren is het aantal karpervissers dermate toegenomen dat men niet meer om hen heen kan en dit merk je bij veel verenigingen. Om bij de OHV te blijven; er mogen nu weer een hoop dingen die vroeger verboden waren zoals bijvoorbeeld het vissen met boilies.
Dat het gros van de (karper)vissers zich netjes gedraagt en ook voor sociale controle zorgt of zou kunnen zorgen wanneer ze met hun klachten tenminste ergens terecht zouden kunnen waar ze gehoor krijgen. Maar helaas heeft de politie vaak geen tijd om te komen mede omdat tal van overtredingen die aan de waterkant worden gepleegd geen prioriteit hebben. Wanneer er bijvoorbeeld in de vergunning een telefoonnummer zou staan dat je zou kunnen bellen wanner je iets constateert, wat niet door de beugel kan, en er wordt dan tegen opgetreden dan zou dit al een grote stap vooruit betekenen.
Wanneer je dit op een goede manier aan de Gemeente kunt verkopen dan zou iedereen daar baat bij hebben dus ook de Gemeente zelf.
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Drie visclubs doen Vios in de ban

Berichtdoor BasG » 25 Jul 2012, 21:31

Ach je kunt tegenwoordig niet eens meer fatsoenlijk aangifte doen. Dan is het een droom dat de politie komt voor zoiets.
Gebruikers-avatar
BasG
 
Status: Offline
Berichten: 333
Geregistreerd: 18 Mrt 2012, 18:43
Woonplaats: Twente
Thanks: 3
Thanked: 3 keer in 3 posts
Voornaam: Bas

Re: Drie visclubs doen Vios in de ban

Berichtdoor Daaf » 26 Jul 2012, 18:59

Over opkomsten op ledenvergaderingen kan je naar mijn mening niet klagen als je het clubblad met de aankondiging van die vergadering op de dag van de vergadering pas de deur uit doet. :x
Random avatar
Daaf
 
Status: Offline
Berichten: 545
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 15 Jul 2012, 01:06
Thanks: 20
Thanked: 23 keer in 19 posts

Re: Drie visclubs doen Vios in de ban

Berichtdoor Ivo » 27 Jul 2012, 07:08

Daaf schreef:Over opkomsten op ledenvergaderingen kan je naar mijn mening niet klagen als je het clubblad met de aankondiging van die vergadering op de dag van de vergadering pas de deur uit doet. :x


....
Random avatar
Ivo
 
Status: Offline
Berichten: 62
Geregistreerd: 14 Jul 2011, 13:03
Woonplaats: Twente
Thanks: 0
Thanked: 0 keer in 0 post

Re: Drie visclubs doen Vios in de ban

Berichtdoor BasG » 27 Jul 2012, 08:25

Ivo, ik was wel eens benieuwd (ik beken; zelf ook nog nooit bij een ledenvergadering geweest) wat moet je daar als karpervisser? Ik vis zelf nooit in Hengelo. Ook compleet geen belang bij de wateren in Hengelo (heb niks met stad putjes, begrijp me niet verkeerd, goed dat ze er zijn voor de jeugd en super dat ons genoegen er visrecht op heeft gekregen). Als ik de notulen lees dan denk ik elke keer; daar hoef ik niet bij te zitten. 60+ vis tochtjes, witvis competitie, etc, niks voor mij.
Tevens als ik zoek op een agenda van de ledenvergadering op de site is de laatste die ik vindt van eind (najaarsvergadering) 2011. Is er in 2012 niks geweest? Kan ook weinig vinden over wat er besproken gaat worden qua onderwerpen Agenda is vrij algemeen. (heb het nu even alleen over de site, heb het clubblad niet bij me)
Laten we wel even voorop stellen dat ik niet ontevreden ben over Ons Genoegen. Ik ben al jaren lid.
Het is natuurlijk allemaal op vrijwillige basis, en dat is super hoe men zich vrijwillig inspant voor zoiets. Respect.
Maar als je betrokkenheid wil vergroten dan zijn er nog wel een paar puntjes waar wat aan gedaan zou kunnen worden.
Welke specifieke onderwerpen mbt karper zijn er het laatste jaar besproken (buiten Rientjes en tuindorp om).

Misschien dat ik in de toekomst toch maar eens een keer ga kijken bij zo'n vergadering. (Weinig inbreng qua punten, qua vergunning en mogelijkheden ben ik best tevreden voor de regio hier. Voor Hengelo zie ik bv weinig inbreng vanuit mijzelf, geen wateren binnen de gemeente grenzen waarvan ik zoiets heb, zou mooi zijn als ons genoegen daar vis recht op zou krijgen. Ook qua nachtvissen en 3e hengel vergunning in en rond Hengelo zit er voor mij niks tussen.

Voor het karpervissen en belangenbehartiging ben ik pas geleden toch maar eindelijk (eindelijk ook een regio oost) eens een keer lid geworden van de KSN. De KSN kan ook niks zonder verenigingen, dat snap ik. Maar die kunnen ook dingen aan kaarten bij de federatie (kunnen de verenigingen ook). En dat zijn de wateren waar ik het meest vis.
Gebruikers-avatar
BasG
 
Status: Offline
Berichten: 333
Geregistreerd: 18 Mrt 2012, 18:43
Woonplaats: Twente
Thanks: 3
Thanked: 3 keer in 3 posts
Voornaam: Bas

Re: Drie visclubs doen Vios in de ban

Berichtdoor Daaf » 27 Jul 2012, 11:00

In 2012 was er al een vergadering, had er ook naartoe willen gaan. Echter wisten de heren van ons genoegen de aankondiging/uitnodiging welgeteld 5 uurtjes voor de start van die vergadering bij de leden in de bus te krijgen. Sorry hoor, ik vind dat schandalig, het komt over alsof je je leden er liever niet bij wilt hebben. Hoe moet ik 5 uurtjes van tevoren nog gaan regelen dat ik daar bij kan zijn? Hoe moeilijk is het nou om dat toch minimaal 2 week eerder te regelen zodat mensen er ook nog rekening mee kunnen houden?
Random avatar
Daaf
 
Status: Offline
Berichten: 545
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 15 Jul 2012, 01:06
Thanks: 20
Thanked: 23 keer in 19 posts

Re: Drie visclubs doen Vios in de ban

Berichtdoor BasG » 27 Jul 2012, 12:51

Dat komt er dus gewoon op neer dat Hengelo voor de meeste karpervissers niet interessant is. Tenzij je iets hebt met Rientjes..
Maar goed, je kunt een visvereniging ook niet vergelijken met bv een sport vereniging. Daar is meer binding mee, helemaal als het een teamsport is zoals bv voetbal.
Voorlichting is wel belangrijk, maar niet iedereen voelt zich aangetrokken om dat te doen, wat de reden dan ook is. Vissen is en blijft geen teamsport. Ook heb je vaak niet meer nodig dan de vergunning.
Gebruikers-avatar
BasG
 
Status: Offline
Berichten: 333
Geregistreerd: 18 Mrt 2012, 18:43
Woonplaats: Twente
Thanks: 3
Thanked: 3 keer in 3 posts
Voornaam: Bas

Re: Drie visclubs doen Vios in de ban

Berichtdoor BasG » 27 Jul 2012, 13:44

Dat is inderdaad denk ik 1 van de oorzaken. En wat denk ik uit het verleden ook een oorzaak is dat de meeste verenigingen vol zaten met 60+ witvissers die niks van karpervissers moesten hebben. (dat is niet uit eigen ervaring)
Gebruikers-avatar
BasG
 
Status: Offline
Berichten: 333
Geregistreerd: 18 Mrt 2012, 18:43
Woonplaats: Twente
Thanks: 3
Thanked: 3 keer in 3 posts
Voornaam: Bas

VorigeVolgende

Terug naar Vergunning info, Vispas, Nachtvispas



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron