De meest gestelde vragen over de Vispas

Meldpunt vissterfte, stroperij, calamiteiten.Vergunning, wetten, controles.

De meest gestelde vragen over de Vispas

Berichtdoor CarpTracker » 06 Dec 2011, 02:03

De 5 meest gestelde vragen over de Vispas.

1: WELKE DOCUMENT HEB IK NODIG?
De VISpas is het lidmaatschapsbewijs van een vereniging. U krijgt daarbij lijsten van viswateren waar u mag vissen. U dient lid te worden bij een vereniging om de VISpas te bemachtigen. Als u nog geen lid bent van een vereniging, dan kunt u de VISpas volgend jaar kopen bij de hengelsportvereniging en/ of hengelsportzaak bij u in de buurt.


2: HEEFT DE SPORTVISSER EEN GROTE VISAKTE NODIG VOOR HET VISSEN MET DRIE HENGELS?
Per 1 januari 2007 is de Grote Visakte uitsluitend bedoeld voor de beroepsvisserij. Sportvisserij Nederland geeft de Grote Visakte niet uit, dit doet het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. De sportvisser heeft geen Grote Visakte meer nodig om met drie hengels te vissen. Ze hebben alleen een vergunning van de visrechthebbende nodig. De drie hengelvergunning kan beschikbaar worden gesteld door de visrechthebbende (vaak een vereniging). De vereniging dient de drie hengelvergunning opgenomen te hebben in hun lijsten van viswateren en/ of een driehengel vergunning uit te geven.

3: IS ER OOK EEN NACHTVISPAS?
Sportvisserij Nederland geeft geen NachtVISpas uit, landelijk gezien is er een vrijstelling van juni t/m augustus voor het nachtvissen op de meeste wateren.
De nachtVISpas wordt uitsluitend uitgegeven door federatie Oost Nederland(0572-363370), Groningen Drenthe(0592 - 542 890) of door de vereniging.

4: ZIJN ER OOK DAGVERGUNNINGEN?
Voor het vissen in Nederland is volgens de visserijwet een schriftelijke toestemming van de visrechthebbende nodig. In de meeste gevallen is dit de VISpas in combinatie met de lijst van viswateren.
Echter om een dagje te kunnen vissen met een groep beginnende vissers is het geen doen om voor iedereen een VISpas aan te schaffen. Er bestaat daarom een wettelijke uitzondering, namelijk een dag/weekvergunning.
De aangesloten hengelsportverenigingen kunnen een dag/weekvergunning uitgeven voor sportvissers. De sportvissers kunnen dan met een schriftelijke toestemming van de vereniging vissen onder de eigen opgestelde vergunningsvoorwaarden. De sportvisser heeft dan geen Kleine VISpas of VISpas nodig.
U kunt het beste contact opnemen met uw plaatselijke hengelsportvereniging, om evt. een dagvergunning te bemachtigen.

5: MAG IK MET DE VISPAS NOG OP PALING VISSEN?
Alle leden met de VISpas mogen op paling blijven vissen, echter er is een verbod voor het meenemen van paling als u op het water vist dan onder de VISpas valt. Dus als u op een van de wateren vist die in de landelijke lijst/ federatieve lijst van viswateren staat, dan mag u er op vissen maar niet meenemen. U dient alle gevangen aal/paling onmiddellijk in hetzelfde water terug te zetten.
Echter als het water van een andere visrechthebbende valt, dus niet in de landelijke lijst staat, dan gelden de regels van de visrechthebbende(bijvoorbeeld beroepsvisser).
Vanaf 1 april tot de laatste zaterdag in mei geldt een verbod voor sommige aassoorten. Er mag in die periode niet gevist worden met: de worm(of een nabootsing daarvan), slachtprodukten, een dood visje of een stukje vis(ongeacht hoe groot).
Let op: voor een aantal wateren in de landelijke lijst geldt een langere gesloten tijd. Dit staat bij de betreffende federaties en/of wateren vermeld.

Bron: Sportvisserij Nederland.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: De meest gestelde vragen over de Vispas

Berichtdoor Louis » 21 Dec 2011, 19:21

CarpTracker schreef:5: MAG IK MET DE VISPAS NOG OP PALING VISSEN?


Het Paling-Forum-Online 8-) -)g
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts


Terug naar Vergunning info, Vispas, Nachtvispas



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

cron