Mijn eerste Optonics/beetverklikkers.

Informatie over karpermaterialen, ervaringen delen enz.

Mijn eerste Optonics/beetverklikkers.

Berichtdoor CarpTracker » 15 Feb 2011, 20:09

Heb er maar een topic van gemaakt..

Mijn eerste elektronische beetverklikkers waren de Optonic Sensor, heb er nog een foto van op
het net kunnen vinden. Later nog de Optonic Super XL maar dat was een nog grotere ramp.

Afbeelding
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Fox warrior beetverklikker

Berichtdoor frank » 16 Feb 2011, 20:37

Wat antiek Harry!
Die optonic sensor heb ik ook nog geha,maar heb er toen speakers op laten bouwen en dat ging hard :o
Random avatar
frank
 
Status: Offline
Berichten: 961
Geregistreerd: 15 Aug 2010, 07:43
Thanks: 0
Thanked: 10 keer in 10 posts

Re: Fox warrior beetverklikker

Berichtdoor Karperjager » 16 Feb 2011, 21:26

Weet je nog die wieltjes die je vast moest draaien? Heb er nog pijn in mijn vingers van als ik er nog aan terugdenk :?
Later was er een sleuteltje voor in de handel.

Die opvolger heb ik ook gehad, dat waren de super compacts, met in toonhoogte en volume instelbaar draaiknopje.
Ik heb ze ook niet lang gehad. Valse geluiden en op den duur waren ze niet waterdicht. Gegeven moment dacht ik, weg ermee 8-)
Gebruikers-avatar
Karperjager
 
Status: Offline
Berichten: 1192
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 04 Jul 2010, 23:49
Woonplaats: Lessluggage in Struinallee
Thanks: 2
Thanked: 11 keer in 11 posts
Voornaam: Tonnie

Re: Fox warrior beetverklikker

Berichtdoor Lesley » 16 Feb 2011, 22:20

Ik had 2 delkim conversions, zowat hetzelfde model (heb even afbeelding van internet geleend) en inderdaad met die 'fijne' schroef.. :|
Afbeelding
Snel vervangen voor imbus met koperen optovorkjes. Laten nog een paar magnetonics gehad en van die Sonarms met die hoge oortjes en het regenkapje boven de speaker, wat gingen die dingen hard. Heb er nog 1 in de schuur van liggen als aandenken :D Daarna nog een setje soundmasters gehad met die aparte sounderbox en toen de delkims die ik nu nog steeds heb. Inmiddels wel al een paar van overleden maar ben er nog steeds tevreden mee.

Gr.
Gebruikers-avatar
Lesley
 
Status: Offline
Berichten: 403
Geregistreerd: 05 Jan 2011, 13:11
Thanks: 4
Thanked: 12 keer in 9 posts

Re: Fox warrior beetverklikker

Berichtdoor CarpTracker » 17 Feb 2011, 17:00

Nog een afbeelding van de Optonic Super XL gevonden.

Kompleet met alle accessoires, de opto bold, opto vork, de oortjes, extra wieltjes en de kapjes
voor over de speakers. De laatst genoemde had ik er niet bij. Dit had misschien een bult
ellende kunnen besparen. De koperen optobolds moest je desondanks nog met een tang aandraaien
om het verschuiven van de Optonics te voorkomen. Wat een ramp die dingen...

Naar blijkt hadden de Delkims eenzelfde behuizing. Die had ik nooit eerder gezien.

Afbeelding
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Mijn eerste Optonics/beetverklikkers.

Berichtdoor Louis » 17 Feb 2011, 20:17

Had zelf eerst maar één Optonic, de tweede leende ik vaak van m'n broer 8-) . Ze kosten toen nog over de 100 Gulden. Veel geld voor een scholier toen. Denk dat het tegenwoordig zeker ruim het dubbele in Euro is, kun je nagaan dat je dat niet zo maar kon besteden. Er waren toen wel goedkopere piepers op de markt maar de meesten waren vrij inferieur. Een jaar later (!) had ik voldoende geld gespaard en kon ik een tweede erbij kopen. Hier heb ik toen een aantal jaren mee gevist toen ik de eerste omgebouwde Optonics zag waarvan het geluid een stuk harder kon worden gezet. Het geluid van de originelen was vrij zacht namelijk. Voor 25 gulden per stuk heb ik ze toen ook laten versterken bij Aria. Nadeel van de Optonics vond ik dat je voor het verwisselen van de 9 V batterij het hele ding uit elkaar moest schroeven en ze waren niet bepaald energiezuinig (of ik viste toen heel veel :P ). Ook ging het aan- uitknopje na een paar jaar vaak stuk. Gelukkig kon je die gewoon bij een elektronicazaak kopen en gemakkelijk vervangen.
Na ze ongeveer 13 jaar te hebben gehad vond ik het toch tijd worden voor wat nieuws. Delkim had net hun nieuwe piepers geïntroduceerd en ook had Fox een pieper op de markt gebracht. Bij Aria werden mij toen de Delkims aanbevolen ondanks dat deze iets goedkoper waren dan de Foxen :roll: . Delkim had immers al enige ervaring opgebouwd door de conversions en Fox moest zich nog bewijzen. Heb er toen gelijk 3 met een soundbox met 10 meter kabel erbij gekocht. Voor de oude Optonics kreeg ik nog 75 Gulden inruil van Laurens, dus omgerekend per jaar waren ze niet eens zo duur.
Toen ik later zag hoeveel problemen de eerste serie van Fox gaf was ik blij dat ik voor de Delkims had gekozen.
De Delkims hebben me nooit in de steek gelaten ondanks dat ze heel wat te verduren hebben gehad. Enig nadeel vond ik dat ze een trage oploper of zakker niet registreerden maar voor de rest prima apparaten.
Na een jaar of 10 wou ik toch graag draadloos en omdat m'n toenmalige vriendin ook wel eens mee ging moesten er 4 piepers komen.
Dit keer viel de keuze op de Fox RX en ondanks de 25 % korting bij Raven was het toch nog wel een rib uit mijn lijf. Het setje Delkims heeft me nieuw rond de 650 Gulden gekost en ik heb er via Marktplaats nog 165 Euro voor gekregen.
Goede spullen zijn vaak wel wat duurder maar bij verkoop krijg je dan ook nog een redelijk bedrag terug.
;)
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Mijn eerste Optonics/beetverklikkers.

Berichtdoor Richard » 17 Feb 2011, 23:26

Ben ook ooit begonnen met de oude optonic, je kon er toen nog twee soorten oren bij kopen :D , ze hadden wel vaak last van vocht en gingen vaak scheef staan :D. Soms kreeg je midden in de nacht een dikke fluiter dus als een gek in je boxer uit je slaapzak, stond je voor jan met de pet op met je hengel in je hand (storing in je optonic) :lol:
Ben 16/17 jaar terug op delkim over gestapt.
Heb in totaal 6 delkims met losse voetjes (zendertjes) en deze hebben mij nog nooit in de steek gelaten, alleen net zoals louis al schreef, bij een trager oploper of zakker krijg je geen beetmelding.
Maar ben ondertussen zeer gehecht geraakt aan deze inmiddels oldie beetmelders.
Gebruikers-avatar
Richard
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 1698
Geregistreerd: 26 Mrt 2009, 09:21
Woonplaats: Losser
Thanks: 4
Thanked: 17 keer in 17 posts

Re: Mijn eerste Optonics/beetverklikkers.

Berichtdoor carpio » 19 Feb 2011, 18:09

Mijn eerste piepers waren AVA, aangeschaft in de jaren 90.
Ik ben nog niet zo oud als een paar andere forumleden hier en ben dus niet begonnen met Optonics of Delkim Conversions :lol:

De electronica is helemaal ingegoten in hars en doet het ook nu nog steeds. Alleen tijdens een heftige regenbui kwamen er wel hele vreemde geluiden uit de beetverklikker, er drong aan de achterkant water naar binnen via de schroefjes, een likje siliconenkit was de oplossing. Verder hadden ze toonhoogte regeling en een volumeknop. De gevoeligheid was toen
alleen maar instelbaar bij de topmodellen van Fox en Delkim en deze lagen buiten budget en waren niet zo mooi als de
AVA.

Ik heb ze inmiddels vervangen voor draadloze Delkims zonder die altijd veel te korte versterker kabel. Ideaal.

even the worst day fishing beats the best day at work!
Gebruikers-avatar
carpio
 
Status: Offline
Berichten: 713
Geregistreerd: 04 Mrt 2010, 16:11
Woonplaats: Losser
Thanks: 1
Thanked: 2 keer in 2 posts
Voornaam: Bart

Re: Mijn eerste Optonics/beetverklikkers.

Berichtdoor mike.l » 19 Feb 2011, 18:41

Mijn eerste (heb ze nog steeds als reserve) waren knuckleheads,met een rood dopje die je in de speaker kon steken.
wat zijn die dingen luid :o
Fishing is like a box off chocolats,you never know what you're gonna get.
Gebruikers-avatar
mike.l
 
Status: Offline
Berichten: 1023
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 03 Jul 2010, 08:35
Woonplaats: Goor
Thanks: 3
Thanked: 12 keer in 11 posts

Re: Mijn eerste Optonics/beetverklikkers.

Berichtdoor sandermiddelhuis » 19 Feb 2011, 19:09

mijn eerste optonics waren de hi en lo. en toen later de superxl waren fijne beetmelders en nooit problemen mee gehad. daarna delkim txi en nu de fox rx allebei ook prima beetmelders vind de rx het fijnst mede door de iets hogere oortjes als van de delkims. grtn uut de reetmolle :D
Random avatar
sandermiddelhuis
 
Status: Offline
Berichten: 1557
Afbeeldingen: 12
Geregistreerd: 13 Feb 2010, 19:55
Woonplaats: achterhoek
Thanks: 10
Thanked: 32 keer in 31 posts

Re: Mijn eerste Optonics/beetverklikkers.

Berichtdoor Dimitri » 21 Feb 2011, 00:17

mijn eerste peipers waren gekookte piepers en die deden het altijd erg goed run na run :D:D

de eerste waren optonic hi lo en daarna magnetronic die waren toen nog hoorbaar :oops:
daarna heb ik de xl gehad toen heb ik uit engeland de delkim gehaald en vele jaren mee gevist
ava heb ik ook nog even gehad maar wat een rommel was dat,toen een set optonic's laten ombouwen en jaren nog mee gevist,daarna weer over gegaan op delkim en nu de laaste 5 jaar vis ik met fox nr 88 of zoiets weet geen eens welke ik heb als ze het maar doen toch?????????

ook heb ik een tijdje(vroeger)van die enorme kasten gehad met waar het ledlampje een gloeilamp leek en 24 uur per dag aan het branden was en er om de 12 uur een 9volt blokje in moest
Gebruikers-avatar
Dimitri
 
Status: Offline
Berichten: 1152
Geregistreerd: 16 Apr 2010, 13:22
Woonplaats: aan't twentekanaal :-)
Thanks: 40
Thanked: 17 keer in 17 posts


Terug naar Karper materialen



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten