Het paradijs

Alles wat niet bij de andere topics staat kun je hier kwijt

Het paradijs

Berichtdoor karperconnaisseur » 30 Sep 2014, 20:41

Het is al weer een tijdje geleden dat ik jullie met een van mijn verhalen op mocht zadelen maar af en toe kan ik het niet laten. Voor de liefhebbers heb ik dan ook het volgende verhaal aan het KFO toevertrouwt:

Het paradijs

Joost mag weten hoe vaak ik wel niet over deze brug ben gereden de laatste decennia. Het moet zo langzaam aan wel duizenden keren zijn geweest. Iedere keer keek ik, al rijdende, naar beneden om een indruk te krijgen van wat er gaande was op de onderliggende waterweg. Soms zagen de oevers er kil en verlaten uit, vooral in de wintermaanden. Maar altijd had het iets magisch, het kanaal. Mijn kanaal! Er zijn veel kanalen in ons kikkerlandje maar geen een is zoals het mijne. Ooit lag het verscholen tussen rietkragen, bossen en weilanden maar in de loop de jaren moest moeder natuur steeds meer plaats maken voor zwart asfalt en grijs beton. De beschaving leek steeds verder op te rukken en naarmate de vrachtschepen in grootte toenamen moest het kanaal wel volgen. De enige beperking waren ooit de sluizen maar ook die werden, na veel wikken en wegen door de overheidsinstanties, vervangen door megaexemplaren die zelfs de grootste schepen van pand naar pand konden verplaatsen. Havens en kanaalpanden werden met enige regelmaat uitgediept en verbreedt en de paden langs het kanaal helaas steeds vaker afgesloten voor ons vissers. Natuurvriendelijke oevers moesten het worden om de vis te bescherming te bieden en tevens te voorzien van geschikte paaiplaatsen. Kilometers kanaaloever werden zo ontoegankelijk voor mij en alle andere vissers. Veel oevers die nog wel toegankelijk waren werden voorzien van levensgevaarlijke basaltblokken of hoge kanten waardoor het er absoluut niet gemakkelijker op werd om daar te vissen. Vooruitgang heet zoiets dan…
Toen ik dit pittoreske kanaal ontdekte was ik nog maar een jong ventje en samen met mijn vismaten genoten we jarenlang van mijn stukje kanaal. Vangen deden we er dat het een lieve lust was. Het waren niet allemaal kanjers in het begin hoor. Een twintigponder was reden voor een klein feestje en het zou nog jaren duren voordat we onze eerste dertiger mochten begroeten maar de rust die we er vonden maakte veel, zo niet alles, goed. Natuurlijk had je toen ook al goede en minder goede maanden maar blanken kwam gelukkig uiterst zelden voor. Karpers in allerlei soorten en maten bezochten ons steeds gereedliggend landingsnet. Dikke edelschubs afgewisseld met 25% wildbloedhybrides, ware vechtmachines in de vorm van goudgele torpedo`s, werden met de regelmaat van de klok ons deel. Af en toe, als kers op de taart, een perfecte rijen of parel van een spiegel. Genieten puur zang was het. Boilies, particles of welk aas dan ook ving gewoon een karrenvracht aan door ons beminde karper. Mijn kanaal, een waar paradijs.
Maar zoals aan alle mooie dingen kwam ook hier, tot mijn grote spijt op een gegeven moment, een eind aan. Op de een of andere manier leken er steeds meer karpers te verdwijnen en geleidelijk namen de vangsten af. Er werd steeds minder gevangen met als schrale troost dat de overgebleven karpers langzaam maar gestaag bleven doorgroeien en het percentage twintigponders alsmaar toe nam. Ook mocht ik steeds vaker een dertiger op de gevoelige plaat vastleggen, al moet ik wel toegeven dat er toen wel fanatiek voor gevist moest worden. Gemakkelijk ging het nog maar uiterst zelden. Op een gegeven moment ging ik me zelfs afvragen of het allemaal nog wel de moeite loonde. Wat ik vroeger qua aantalen in een week ving, ving ik nu nog maar in een jaar, hooguit…
Gelukkig was ik niet de enige en langzaam maar zeker werd de roep om meer karper op mijn kanaal steeds luider. Na jaren van nulbeleid begon er eindelijk licht te gloren aan het einde van de tunnel. Er waren plannen om weer karper uit te zetten. Joepie! Hoera!
En niet zo maar karper, nee spiegelkarper en wel van het soort dat monsterlijke afmetingen kon bereiken. Binnen enkele jaren zouden deze magnifieke karpers kunnen uitgroeien tot ware giganten. Hiervoor was het natuurlijk wel van belang dat er voldoende voedsel aanwezig zou zijn voor onze zwak beschubte vrienden. Door de mensen die het voor het zeggen hadden werd er dus een duivels plannetje gesmeed. Er zouden maar een beperkt aantal van deze supervissen aan mijn kanaal toevertrouwd worden zodat ze alle ruimte zouden krijgen en vooral voldoende voedsel zouden kunnen vinden om te doen wat van ze werd verwacht, namelijk groeien als kool.
En warempel, het plan leek te werken! De uitgezette vissen bleken ware groeikampioenen te zijn, de ponden vlogen erop.
Zelfs alle andere aanwezige vissoorten bleken het opeens wonderbaarlijk goed te doen. Of het nu te maken had met de uitgedunde visbestanden, veroorzaakt door aalscholvers en de tegenwoordig alom aanwezige meervalpopulatie, of de grote hoeveelheden kwalitatief hoogwaardig aas, was moeilijk te zeggen. Het was natuurlijk door al deze rovers ook een kwestie van vreten of gevreten worden geworden.
Inmiddels zijn we weer vele jaren verder en zoals dingen gaan, gaan ze helaas ook op mijn geliefd en tegenwoordig soms ook gehaat kanaal. Karpers zwemmen er niet meer zo veel tegenwoordig maar wat er nog zwemt past niet eens meer met goed fatsoen in een 54 inch landingsnet!
Gisteren had ik, na 139 nachten te hebben geblankt, eindelijk weer eens een geluksmoment te pakken. Na talloze aantallen brasems gevangen te hebben, waarvan het gros tussen de 10 en 14 kilo woog bleek een karper van de eerste uitzetting een foutje te hebben gemaakt. Hij had mijn wetenschappelijk samengesteld aas niet weten te weerstaan en was zodoende de klos. Een kwestie van op het verkeerde moment op de verkeerde plaats voor hem en een kwestie van op het goede moment op de juiste plaats voor mij. De 45 mm boilie was samengesteld uit de allerbeste ingrediënten in de exact correcte hoeveelheden, opgesmukt met een aantal superattractoren, zo volmaakt dat geen enkele karper, en helaas ook geen enkele brasem, deze nog kan weerstaan. Keer op keer pakken ze mij aas wanneer ze het tegenkomen. Negatieve conditionering gaat voor dit aas niet meer op, te complex voor ze. Ze kunnen het gewoon niet laten liggen. Kat in een bakkie zullen we maar zeggen.
Aaskeuze is dezer dagen eigenlijk ook niet meer zo het probleem. Stekkeuze wel, of beter gezegd het vinden van een vrije stek! Op het hele kanaal, wat niet bepaald een als kort bestempeld kan worden met ruim 50km aan lengte, zijn er nog maar een handje vol stekken bereikbaar door allerlei ingrepen zoals eerder reeds beschreven. Vissen vanuit de bootje is ook al niet meer toegestaan i.v.m. de grote drukte op het water en een aantal fatale ongelukken met vissersboten die werden aangevaren door passerende vrachtschepen van het formaat supertanker. Bedenk dat grote gedeelten van het kanaal onbereikbaar zijn geworden en je kunt wel nagaan dat de karpers juist nagenoeg al hun tijd op deze, voor ons vissers ontoegankelijke, gedeeltes verblijven. Doordat enkele van de overgebleven karpers ondertussen recordafmetingen hebben bereikt is mijn kanaal tegenwoordig the place to be voor veel, ja zeg gerust heel veel karpervissers. En niet alleen uit Nederland hoor. Duitsers, Belgen, Fransen, Italianen, Denen en hordes recordgeile Engelsen vechten elkaar regelmatig de tent uit voor een begeerde stek aan het karperwalhalla. Rustig slapen is er ook niet meer bij en dan is de 24/7 scheepvaart met alle ongemakken van dien nog maar het kleinste euvel waar we mee te dealen hebben. Nee, je moet continu alert zijn op je spullen en vooral je auto in de gaten houden. Lekke banden zijn aan de orde van de dag en uitgebrande karpervissersvoertuigen komen meer dan eens voor. Sommigen gaan zelfs zo ver dat ze een of meerdere, meestal grote en bijtgrage honden mee nemen om zichzelf en hun eigendommen te beschermen!
Ach, karpervissen is ook echt niet meer wat het ooit geweest is hoor,
anno 2044!
Be good, have respect and dont forget to enjoy. Cheers.
Gebruikers-avatar
karperconnaisseur
 
Status: Offline
Berichten: 9
Geregistreerd: 12 Feb 2012, 11:35
Woonplaats: Karperstad
Thanks: 0
Thanked: 29 keer in 5 posts

De volgende leden willen karperconnaisseur bedanken voor deze bijdrage: [Show Me]

Re: Het paradijs

Berichtdoor Richard » 30 Sep 2014, 22:27

:good: :good: :good: :good:
Gebruikers-avatar
Richard
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 1698
Geregistreerd: 26 Mrt 2009, 09:21
Woonplaats: Losser
Thanks: 4
Thanked: 17 keer in 17 posts

Re: Het paradijs

Berichtdoor CarpTracker » 01 Okt 2014, 01:21

De mysterieuze karperconnaisseur is er weer met een mooi verhaaltje, klasse :good:
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Het paradijs

Berichtdoor MarkBeernink » 01 Okt 2014, 07:17

Prachtig verhaal!
Halte dir stets vor Augen, dass der feste Vorsatz, etwas zu erreichen, wichtiger ist als alles andere.
Konrad Lorenz (1903-1989)
Gebruikers-avatar
MarkBeernink
 
Status: Offline
Berichten: 1114
Geregistreerd: 23 Aug 2012, 08:21
Thanks: 15
Thanked: 27 keer in 25 posts

Re: Het paradijs

Berichtdoor Nitro » 01 Okt 2014, 15:45

Mooi verhaal hoor -)tnx
Random avatar
Nitro
 
Status: Offline
Berichten: 20
Geregistreerd: 26 Sep 2010, 18:42
Thanks: 3
Thanked: 1 keer in 1 post

Re: Het paradijs

Berichtdoor Teunis1356 » 03 Okt 2014, 07:34

:cool: Mooi verhaal :!: :good:
De formule voor volmaakt geluk: zeer druk bezig zijn met onbelangrijke zaken.
Ik vis op karper, dus ik ben gelukkig.
Gebruikers-avatar
Teunis1356
 
Status: Offline
Berichten: 1308
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 02 Nov 2010, 22:30
Woonplaats: Hengelo
Thanks: 67
Thanked: 21 keer in 19 posts
Voornaam: Teunis

Re: Het paradijs

Berichtdoor Hummelink » 03 Okt 2014, 13:06

Leuk geschreven Louis :cool:
Gebruikers-avatar
Hummelink
 
Status: Offline
Berichten: 486
Geregistreerd: 17 Aug 2009, 07:43
Thanks: 34
Thanked: 26 keer in 16 posts


Terug naar Karpervissen algemeen



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron