Karpersterfte Vijver(s) Campus Hengelo

Karpervissen op kanalen rivieren, meren en plassen.

Karpersterfte Vijver(s) Campus Hengelo

Berichtdoor MarkBeernink » 14 Apr 2015, 07:34

Een aantal dagen geleden was ik aan het wandelen met mijn hond langs de vijvers van de campus in Hengelo.
Ik zag een aantal karpers boven in loom en traag zwemmen het leek alsof ze onder de zweren zaten. Nog geen 10 meter verder lagen de eerst dode karpers in het riet.
Al snel telde ik ca 20 karpers van het oude bestand op hun rug in het riet daar tussen ook kleine spiegels van de uitzetting van vorig jaar (volgens mij door HSvv ons genoegen). Ik ben bang dat de uitzetting niet goed is gegaan en er wederom te grote hoeveelheid in 1 keer is uitgezet wellicht ook nog in het verkeerde jaar getijde (zomer), maar dat heb ik alleen van horen zeggen.

De 2 vijvers staan deels met elkaar in verbinding middels een overstort. In de 2de vijver vond ik na een tijdje ook reeds een paar kleine spiegels in het riet. Ben bang dat het virus (ziekte) daar ook zal toeslaan.

Heb contact opgenomen met Hsv ons genoegen en ze zouden het doorzetten, dat is nu een aantal dagen geleden maar de karpers drijven er nog steeds en mij bekruipt het gevoel dat ze er niets aan gaan doen. Lijkt me toch dat het water zsm moet worden gecontroleerd en de dode rottende karpers verwijderd moeten worden.
Het is ook een gebied waar veel mensen hun hond uitlaten en laten zwemmen, je wil toch niet dat ook anderen ziek worden door deze ziekte of virus.

Mocht iemand hier nog contacten hebben bij de HSV ons genoegen graag melding maken van bovenstaande.

Het is jammer dat er wederom een vijver met een reeds goed bestand om de een of andere reden word vol gepompt met jonge aanwas. Ik weet niet precies wat het beleid is en de nut en noodzaak ontgaat me totaal.
Enige dat je ermee bereikt wordt is dat er weer een compleet bestand mooie vissen omzeep is geholpen :(
Halte dir stets vor Augen, dass der feste Vorsatz, etwas zu erreichen, wichtiger ist als alles andere.
Konrad Lorenz (1903-1989)
Gebruikers-avatar
MarkBeernink
 
Status: Offline
Berichten: 1114
Geregistreerd: 23 Aug 2012, 08:21
Thanks: 15
Thanked: 27 keer in 25 posts

Re: Karpersterfte Vijver(s) Campus Hengelo

Berichtdoor bartchampion88 » 14 Apr 2015, 08:48

Hallo Mark,

weet je of er al iets aan gedaan is ?
Gebruikers-avatar
bartchampion88
 
Status: Offline
Berichten: 198
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 23 Feb 2011, 15:19
Woonplaats: Hengelo
Thanks: 4
Thanked: 18 keer in 17 posts
Voornaam: Bart

Re: Karpersterfte Vijver(s) Campus Hengelo

Berichtdoor MarkBeernink » 14 Apr 2015, 09:23

Bart,

Hoorde zo juist van Remco dat er geruimd was.

Maar gisterenavond (liep er rond 21.00) lagen er weer een paar schubs (oude bestand) en wat jonge spiegels van de laatste uitzetting.
Kan natuurlijk zijn dat er de komende dagen steeds wat sterven en geruimd moeten worden, ik heb er sowieso een aantal zien 'zwemmen' bedekt met zweren, die gaan er ook niet bovenop komen.
Halte dir stets vor Augen, dass der feste Vorsatz, etwas zu erreichen, wichtiger ist als alles andere.
Konrad Lorenz (1903-1989)
Gebruikers-avatar
MarkBeernink
 
Status: Offline
Berichten: 1114
Geregistreerd: 23 Aug 2012, 08:21
Thanks: 15
Thanked: 27 keer in 25 posts

Re: Karpersterfte Vijver(s) Campus Hengelo

Berichtdoor Daaf » 14 Apr 2015, 12:19

Waarom heeft men daar in vredesnaam vis uitgezet? De laatste keren dat ik daar was zag het er altijd al zwart van de vele kleine schubjes :shock:
Random avatar
Daaf
 
Status: Offline
Berichten: 545
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 15 Jul 2012, 01:06
Thanks: 20
Thanked: 23 keer in 19 posts

Re: Karpersterfte Vijver(s) Campus Hengelo

Berichtdoor MarkBeernink » 14 Apr 2015, 12:41

Dat vroeg ik me ook af Daaf.. zat meer dan gezond bestand op.
Halte dir stets vor Augen, dass der feste Vorsatz, etwas zu erreichen, wichtiger ist als alles andere.
Konrad Lorenz (1903-1989)
Gebruikers-avatar
MarkBeernink
 
Status: Offline
Berichten: 1114
Geregistreerd: 23 Aug 2012, 08:21
Thanks: 15
Thanked: 27 keer in 25 posts

Re: Karpersterfte Vijver(s) Campus Hengelo

Berichtdoor CarpTracker » 14 Apr 2015, 15:22

Zo'n afgesloten watertje vol proppen met karper gaat nergens meer over. Hoop niet dat de trend,
het karper vangen met witvis spullen doorzet. Schijnt een rage in Belgie en Engeland te zijn.

Er is trouwens overal al weer karpersterfte aan de gang in den lande las ik. Brengt het voorjaar
met zich mee maar de laatste jaren neemt het hand over hand toe..

Vijver op de westermaatcampus, een bedrijventerrein in Hengelo.
Campusvijver-Hengelo.jpg
Karpersterfte-Campusvijver-Hengelo
Campusvijver-Hengelo.jpg (43.65 KiB) 2624 keer bekeken
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Karpersterfte Vijver(s) Campus Hengelo

Berichtdoor MarkBeernink » 15 Apr 2015, 07:20

Gisteren lag er een vis dood te gaan in het riet, kon ik deze foto's maken.
Iemand een idee wat ze hebben lijkt wel karperpokken oid..

Ben met je eens Remco dat verenigingen het nooit goed doen het is niet goed of het deugt niet.
Maar een water met een goed bestand aanvullen begrijp ik niet, er zijn wateren in de omgeving waar wel een enkel visje bij zou mogen. Al kan ik me even niet voor de geest halen welke wateren een onderbezetting hebben ..
Het maakt ook niet veel uit, waar men wel op kan letten is de hoeveelheid per keer die word uitgezet.

Maargoed als ik echt commentaar wil leveren moet ik me als actief lid meldden bij de vereniging :)

karperpokken.jpg

karpersterfte-campusvijver.jpg
Halte dir stets vor Augen, dass der feste Vorsatz, etwas zu erreichen, wichtiger ist als alles andere.
Konrad Lorenz (1903-1989)
Gebruikers-avatar
MarkBeernink
 
Status: Offline
Berichten: 1114
Geregistreerd: 23 Aug 2012, 08:21
Thanks: 15
Thanked: 27 keer in 25 posts

Re: Karpersterfte Vijver(s) Campus Hengelo

Berichtdoor Daaf » 15 Apr 2015, 10:36

Het lijkt zo op de foto idd op karperpokken, maar dat hoeft niet de enige doodsoorzaak te zijn. Karperpokken is een normaal virus wat altijd wel in het water voorkomt en veroorzaken maar zelden sterfte.
Vissen zijn er vatbaar voor bij lage watertemperatuur, zodra de watertemperatuur weer stijgt wordt normaal het immuunsysteem sterker en verdwijnen de symptomen weer.

Als vereniging kan je het natuurlijk nooit voor iedereen goed doen, maar je kan het wel zo goed mogelijk doen. Transparant zijn naar de leden bijvoorbeeld, ik kan op de website van de vereniging nergens wat vinden over karperuitzettingen, wanneer die zouden hebben plaatsgevonden of wat de herkomst van de vis zou zijn. Ze hebben bij mijn weten ook geen advies van de KSN gevraagd over karperbeheer en als de verhalen van een uitzetting van vis van onduidelijke herkomst in de zomer op een al zwaar bezet water kloppen was dat misschien wel verstandig geweest.

Deze sterfte hoeft ook niks met de uitzetting te maken te hebben, dat kunnen we niet aantonen, maar opmerkelijk is het wel.

Vanavond is trouwens de voorjaarsvergadering van ons genoegen, dus wie zich geroepen voelt...
Misschien ga ik zelf ook nog wel even, maar ik weet nog niet zeker of ik kan (en wil)
Random avatar
Daaf
 
Status: Offline
Berichten: 545
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 15 Jul 2012, 01:06
Thanks: 20
Thanked: 23 keer in 19 posts


Terug naar Vijvers, meren, plassen, rivieren en kanalen



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten