Aanslaan of straktrekken?

Alles over karper rigs, lood en overige technieken

Aanslaan of straktrekken?

Berichtdoor Louis » 24 Jul 2016, 09:43

Aanslaan of straktrekken bij een run?
Wat is beter en waarom volgens jullie?

Zelf ben ik van mening dat het van de situatie en de gebruikte materialen afhangt. Om het een beetje overzichtelijk te houden heb ik het hier over hoofdlijnen met rek zoals nylon.
Wat mij is opgevallen is het volgende:
Wanneer ik met haken met een rechte punt vis, en dan met name longshank haken, ik minder lossers krijg wanneer ik bij een run een korte maar ferme tik geef om de haak te zetten.
Vis ik op afstand dan komt de aanslag door rek in de hoofdlijn een stuk minder door en heb ik het idee dat de haak onvoldoende penetreert waardoor hij zich tijdens de dril loswerkt in plaats van dat de haak zich dieper ingraaft.
Bij een haak met kromme punt zoals een klauwhaak of korda wide gape bijvoorbeeld heb ik het idee dat aanslaan van minder belang is omdat dit model zich juist wel onder druk ingraaft.

Graag jullie standpunt in deze.

Groeten Louis
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Aanslaan of straktrekken?

Berichtdoor MarkBeernink » 25 Jul 2016, 07:08

Nou Louis,

Eerlijk gezegd sla ik nooit echt aan maar trek alleen strak.
Vroegah sloeg ik wel aan maar moet zeggen dat ik toen meer lossers had. Dit kan verschillende oorzaken hebben en ik hou het er op dat mijn eind tackle toen nog niet heel erg verfijnt was.
Tegenwoordig bijna allemaal keurig in het onderlipje gehaakt waarbij voldoende vlees is gepakt. En de haken zijn altijd scherp door controle en bijslijpen.
Dus bij het straktrekken van de lijn zal de haak voldoende het vlees in getrokken worden en voel ik persoonlijk niet meer de behoefte aan te slaan.
Halte dir stets vor Augen, dass der feste Vorsatz, etwas zu erreichen, wichtiger ist als alles andere.
Konrad Lorenz (1903-1989)
Gebruikers-avatar
MarkBeernink
 
Status: Offline
Berichten: 1114
Geregistreerd: 23 Aug 2012, 08:21
Thanks: 15
Thanked: 27 keer in 25 posts

Re: Aanslaan of straktrekken?

Berichtdoor Daaf » 27 Jul 2016, 13:47

Met statisch vissen is het antwoord eigenlijk heel simpel: gewoon nooit aanslaan. De reden is heel simpel, als je een run krijgt zit het puntje van de haak licht onderin de bek geprikt. Trek je gewoon de hengel krom (spanning verhogen) dan dringt de haak vanzelf geheel in. Sla je aan, dan geef je een tik naar boven op een haak die lichtjes onderin de bek geprikt zit, de kans is vrij groot dat je hem er uit slaat en dus een heel snelle losser krijgt, terwijl er in principe geen voordeel is. Met andere woorden: als je rustig de druk verhoogd zal die licht geprikte haak verder prikken, ga je er een ruk aan geven dan gaat die haak eerder onvoorspelbare dingen doen.

Een deels ingeprikte haak op een zelfhaaksysteem is iets heel anders dan een nog niet ingeprikte of zelfs bedekte haak bij bijvoorbeeld penvissen, daarbij sla je natuurlijk wel aan.
Random avatar
Daaf
 
Status: Offline
Berichten: 545
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 15 Jul 2012, 01:06
Thanks: 20
Thanked: 23 keer in 19 posts

Re: Aanslaan of straktrekken?

Berichtdoor CarpTracker » 28 Jul 2016, 23:32

Mijn manier bij beetindicatie op afstand, gewone nylonlijn met rek:

1: ene hand de hengel oppakken
2: gelijktijdig met de andere hand de slinger van de molen
3: meteen aan slinger draaien om de lijn strak te zetten (rek/zakker) om contact te krijgen.
4: hengel achteroverhalen, 100% contact op dat moment
5: stond de lijn erg slap (zakker) dan licht natikken

Ongeveer hetzelfde als op onderstaand filmpje maar dan bij het oppakken meteen draaien
en niet zoals op het filmpje wachten met draaien. Op 00:20 sec



Een test die iedereen eens een keer MOET doen samen met een vismaat.
Pak het uiteinde van de lijn, loop er een 80 mtr (of meer) mee weg en laat je maat maar aan de
hengel rukken. Je zult zien dat je de lijn aan het uiteinde gewoon losjes vast kunt houden en
bijna niets merkt terwijl je vismaat zich met een kromme hengel het zweet op het voorhoofd
zit te werken. Gewoon keertje proberen! Uiteraard met nylonlijn deze test.
Als je dan toch het beoogde effect van aanslaan wilt hebben DRAAI dan eerst de lijn strak.
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Aanslaan of straktrekken?

Berichtdoor Daaf » 01 Aug 2016, 16:48

Harry haalt een goed punt aan, door de rek in het nylon komt een aanslag op een beetje afstand nog maar nauwelijks door. Dit laat ook meteen zien dat het niet nodig is, anders zouden we bij beten op iets meer afstand aanzienlijk meer snelle losschieters krijgen en dat is niet het geval.

Wat dat betreft is nylon erg vergevingsgezind en in veel gevallen juist daarom erg prettig als hoofdlijn. Vis je met gevlochten lijn dan is je foutmarge veel kleiner en ga je dus wel vissen lossen als je bij de aanbeet meteen een ruk aan de stok geeft.
Random avatar
Daaf
 
Status: Offline
Berichten: 545
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 15 Jul 2012, 01:06
Thanks: 20
Thanked: 23 keer in 19 posts

Re: Aanslaan of straktrekken?

Berichtdoor Louis » 02 Aug 2016, 17:23

Toch weer verschillende meningen. Maar dat is goed. Hebben we wat om over te discussiëren.
Zelf had ik een aantal jaren geleden een aantal losschieters op het kanaal. De enigste verklaring die ik toen kon bedenken was het niet meer aanslaan hetgeen ik daarvoor wel altijd deed. Ik heb ooit in een boek van Jim Gibbinson (toch niet de eerste beste) gelezen dat hij een overtuigt voorstander was van aanslaan. Viste hij op grote afstand dan ging hij eerst de rek uit de lijn draaien om vervolgens MEERDERE keren STEVIG aan te slaan. Hij verklaarde dit door te stellen dat aanslaan zonder eerst de lijn strak op de vis te draaien i.v.m. de rek nutteloos was. In tegenstelling tot zijn maten kreeg hij ook maar amper lossers.
Ik ging toen bewust weer de haak zetten door even ferm aan te tikken en had nadien geen lossers meer. Ik viste destijds met longshank haken.
Ik heb zelf het idee dat het zonder aanslaan vrij lang duurt voordat de haak zich geheel, dus voorbij de weerhaak, ingraaft. De nylon lijn fungeert immers als een buffer door de rek. Pas in de laatste fase van de dril komt er voldoende kracht op de haak om volledig in te dringen volgens mij.
Nu dringt een longshank haak natuurlijk onder een kleinere hoek in dan een kortstelige haak wat ook weer verschil kan maken.
Heeft niemand last van uitgebogen haken trouwens? Vast wel. Ben wel benieuwd of diegene wel of niet aanslaat en met welk haaktype hij/zij vist.

Daaf,
De haak uit de bek slaan lijkt mij alleen maar mogelijk wanneer de vis naar je toe komt zwemmen. Maar dan zou je hem vervolgens in de bovenlip moeten (kunnen) haken. In alle andere gevallen loopt de lijn via de mondhoek van de vis en zou je hem in principe bij losschieten weer in de mondhoek moeten haken.
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts


Terug naar Rigs, Loodmontages, Penvissen



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron