Vissen op lange afstand 175 tot 200 meter uit de stek.

Alles over karper rigs, lood en overige technieken

Vissen op lange afstand 175 tot 200 meter uit de stek.

Berichtdoor freddo85 » 03 Nov 2014, 15:14

Afgelopen weekend eerste vissen verspeeld op een water waar ik hiervoor 70 uur had gemaakt.
Na veel observeren en peilen op dit moeilijk mysterieuze water. Wat voor de plassen hier in de regio vrij groot is. Met een laag karper bestand, omschreven als best moeilijk water. Weet ik nu waar ik moet vissen. Dit gaat om plaatsen dat tussen de 175 en 200 meter uit de stek ligt. Nu heb ik draad op mijn lijn wat hiervoor te veel rek geeft. Nu heb ik hiervoor nog nooit zo ver uit mijn stek het aas neergelegd en totaal onbekend met afstand vissen. Heeft iemand hier wat tips voor mij die het wel gelukt is op deze afstanden? Gebruikte zeer korte onderlijnen met nieuwe haken beide met een snowman die de haak net optilde en zeer agressief liet staan. Het lood wat ik gebruikte was op beide 121 gram inline lood.

Hopelijk word ik er nu wijzer van want na 110 uur op deze plas gemaakt te hebben word het wel tijd om een vis te landen daar, het gaat om vissen van een bestand van 30 jaar oud.

Groeten,

Freddy
Gebruikers-avatar
freddo85
 
Status: Offline
Berichten: 146
Geregistreerd: 02 Apr 2014, 22:22
Woonplaats: Hardenberg
Thanks: 21
Thanked: 2 keer in 2 posts
Voornaam: Freddy

Re: Vissen op lange afstand 175 tot 200 meter uit de stek.

Berichtdoor BartT » 03 Nov 2014, 18:53

Vraag je zelf af of er echt geen mogelijkheid bestaat om dichterbij de stek te komen. Als je naar een overkant vis, is daar met wat creativiteit vaak meer te behalen dan je op het eerste oog denkt.
Random avatar
BartT
 
Status: Offline
Berichten: 493
Geregistreerd: 22 Sep 2009, 20:17
Thanks: 7
Thanked: 16 keer in 12 posts

Re: Vissen op lange afstand 175 tot 200 meter uit de stek.

Berichtdoor Lesley » 03 Nov 2014, 22:41

Om te beginnen zou ik je nylon vervangen voor gevlochten lijn. Deze heeft weinig tot geen rek.

Gr.
Gebruikers-avatar
Lesley
 
Status: Offline
Berichten: 403
Geregistreerd: 05 Jan 2011, 13:11
Thanks: 4
Thanked: 12 keer in 9 posts

Re: Vissen op lange afstand 175 tot 200 meter uit de stek.

Berichtdoor Daaf » 03 Nov 2014, 23:17

Even er van uit gaande dat die afstand inderdaad noodzakelijk is en je niet zoals Bart aangeeft dichterbij kan zitten, in elk geval gevlochten lijn pakken. Eventueel kan je daar een voorslag van enkele meters tot enkele tientallen meters aan hangen om een klein beetje demping in je systeem te houden en de laatste meters schuurbestendig te hebben. Natuurlijk gebruik je daar bij loodsystemen waarbij de vis bij lijnbreuk alleen met de onderlijn achterblijft.
Qua lood moet je toch wel vrij zwaar zitten om te zorgen dat je de boel goed strak kan trekken zonder dat het verplaatst. Ongeveer 120 gram zou bij mij het minimum zijn, maar als je er mee weg komt liever nog richting 170.

Drillen met gevlochten lijn is een aparte ervaring als je het nog nooit gedaan hebt. Hou er in elk geval rekening mee dat je lijn geen enkele demping heeft en je dus alle klappen met hengel en slip moet opvangen.

Daarnaast, gebruik dit soort zaken met verstand. Als het risico op verspelen te groot is, bevis dan de stek gewoon niet en denk er ook aan dat niet elke watergebruiker of medevisser zich er bewust van is dat jij 200 meter lijn uit hebt staan.
Random avatar
Daaf
 
Status: Offline
Berichten: 545
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 15 Jul 2012, 01:06
Thanks: 20
Thanked: 23 keer in 19 posts

Re: Vissen op lange afstand 175 tot 200 meter uit de stek.

Berichtdoor freddo85 » 04 Nov 2014, 12:01

Vaak ben ik de enige visser daar. Het is niet echt mogelijk dichterbij te zitten. Drillen met gevlochten lijn heb ik wel eens gedaan op een klein putje. Ik zit eraan te denken om gevlochten draad op een spoel te zetten. Het liefst neem ik een nylon lijn met weinig tot geen rek. Zoiets zal er voor de Frankrijk vissers onder ons toch ook wel zijn. En het lood denk ik ook tussen de 150 en 170 gram te nemen.

Het is een prachtig water waar ik zeker vaker ga vissen om er een paar te vangen.
Gebruikers-avatar
freddo85
 
Status: Offline
Berichten: 146
Geregistreerd: 02 Apr 2014, 22:22
Woonplaats: Hardenberg
Thanks: 21
Thanked: 2 keer in 2 posts
Voornaam: Freddy

Re: Vissen op lange afstand 175 tot 200 meter uit de stek.

Berichtdoor Daaf » 05 Nov 2014, 16:11

Nylon lijnen zonder rek bestaan niet en met weinig rek praat je op die afstanden ook al snel over meer dan 10 meter. Het ene loodsysteem scoort beter dan het andere qua beetregistratie, maar het is goed mogelijk dat je lood meters verplaatst wordt zonder een enkele piep.

Het kan wel, maar dan moet de stek echt in de wijde omtrek obstakelvrij zijn. Daarnaast is veel witvis ook niet handig. Een brasem kan uren aan de haak hangen met een enkele piep (of niet eens dat) en met de vaak laffe aanbeten van karper in de winter zou ik het ook dan niet aanraden.

Ik heb redelijk veel met nylon op pakweg 150 meter gevist en een enkele keer zelfs tot 300, maar zelf zou ik nu wanneer het boven de 100 komt eerder naar gevlochten grijpen.
Random avatar
Daaf
 
Status: Offline
Berichten: 545
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 15 Jul 2012, 01:06
Thanks: 20
Thanked: 23 keer in 19 posts

De volgende leden willen Daaf bedanken voor deze bijdrage: [Show Me]

Re: Vissen op lange afstand 175 tot 200 meter uit de stek.

Berichtdoor Mark Bouwhuis » 13 Nov 2014, 22:10

zelf vaak op de grotere afstanden gevist..ook 200meter+..
Dit kan prima met een gevlochten lijn,Let er wel op of er op die afstand geen obstakels aanwezig zijn...gevlochten lijn is niet slijtvast!!( op whiplash/fireline van Berkley na dan..) Anders zorgen voor een rubberboot om de vis te gaan halen..
daarnaast gebruik ik altijd nog 8 a 10 meter 0.35 nylon voorslag voor de demping ook tijdens de dril en met name onder de kant.Dit vangt de schokken op zodat uitscheuring van de haak minimale is.
qua lood gaat mijn voorkeur ook naar circa 250gram en zorg voor goede stevige haken!
succes!!
Gebruikers-avatar
Mark Bouwhuis
 
Status: Offline
Berichten: 222
Geregistreerd: 21 Jun 2012, 19:19
Thanks: 39
Thanked: 7 keer in 5 posts

De volgende leden willen Mark Bouwhuis bedanken voor deze bijdrage: [Show Me]


Terug naar Rigs, Loodmontages, Penvissen



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron