Oplossing voor losschieten van de karper.

Alles over karper rigs, lood en overige technieken

Re: Oplossing voor losschieten van de karper.

Berichtdoor CarpTracker » 21 Mrt 2012, 19:42

Kijk Mike, datzelfde heb ik dus ook in het verleden vaak vastgesteld met die soms wel heel kleine haken.
Lossers bleven hoger ondanks het experimenteren met hairlengte en grootte van het aas.
Ik weet dat velen erop zweren. Ook succesvol, kijk maar naar Dimitri met haakje 10 in Frankrijk maar
over de lange tijd genomen heb ik persoonlijk ook meer vertrouwen in minimaal maatje 5 bij een 20mm bol.
Maar zit dan wel elke keer op hetzelfde kanaal...
Maar 99 van de 100 gehaakte vissen vangen haal ik bij lange na niet.... Dat riekt naar een superrig !
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Oplossing voor losschieten van de karper.

Berichtdoor mike.l » 21 Mrt 2012, 20:24

" super-rigs " bestaan volgens mijn niet, maar ik wil wel de vis in 1 keer haken die dan eindelijk mijn aas oppakt.
Er zijn wel eens andere vissers aan de waterkant die als ze mijn rig zien, vaak vragen " dat werkt toch nooit ? " zoals jij die gebruikt.
Zolang ik ermee vang, is het goed toch ?
Fishing is like a box off chocolats,you never know what you're gonna get.
Gebruikers-avatar
mike.l
 
Status: Offline
Berichten: 1023
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 03 Jul 2010, 08:35
Woonplaats: Goor
Thanks: 3
Thanked: 12 keer in 11 posts

Re: Oplossing voor losschieten van de karper.

Berichtdoor Karperjager » 21 Mrt 2012, 21:09

Er zijn wateren waar je bijna nooit losschieters hebt en er zijn wateren waar met de beste wil van de wereld niet die 100% haalbaar is. En dan expirimenteer ik er lustug op los hoor!
En dan is er ook nog verschil in aasgedrag naar gelang het tijd van het jaar.
Op een water met veel zachte bekken van de aanwezige karpers behaalde ik de beste resultaten met een hair van 3 centimeter en een klauwhaakje maat 6. Het aas was een 20mm boilie.
Vergeet dit 's winters maar, de beten zullen niet vaak doorlopen...
Jaren karpervissen en ik ben er ook nog steeds niet uit op sommige wateren wat nou de beste rig is.
Ik kan mij niet voorstellen dat je met een en dezelfde rig nooit losschieters hebt Mike. Of je moet maar op een water vissen.
Gebruikers-avatar
Karperjager
 
Status: Offline
Berichten: 1192
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 04 Jul 2010, 23:49
Woonplaats: Lessluggage in Struinallee
Thanks: 2
Thanked: 11 keer in 11 posts
Voornaam: Tonnie

Re: Oplossing voor losschieten van de karper.

Berichtdoor mike.l » 21 Mrt 2012, 22:32

Hoi Tonnie,
Zoals je weet vis ik veel op verschillende putten, maar ook op kanalen en wat grotere plassen vis ik met grote regelmaat.
Al deze wateren bevis ik met (nagenoeg) dezelfde onderlijn.
Mijn onderlijn zou je een combi-rig kunnen noemen, het 1e stuk ( ca. 5 cm vanaf de haak,mt.6 Kurvshank ) is altijd hetzelfde,zo ook de bevestiging naar het 2e stuk, het stuk daarna is afhankelijk van de bodemgesteldheid langer of korter, soepel of stijf.
Stijf gebruik ik alleen bij een vlakke "harde" bodem. ( weinig dus )
Ik heb deze getest in mijn aquarium met een klein waterstofzuigertje, en hoe of vanaf welke kant je hem ook opzuigt, de haak draait altijd zeer aggressief naar de zuigkant en naar beneden, ook als je de bol van achter opzuigt. ( de rig draait zeer makkelijk )
In de winter gebruik ik vaak alleen het voorste stuk met een 2e stukje van ca. 2 cm.
De onderlijn is ook voor pop-up's bruikbaar, maar daar vis ik niet vaak mee.
Lood minimaal 100 gr.
De losschieters ( voor mij is dat,als ik reeds contact met de vis heb en hij van de haak gaat,dus geen lijnbreuk o.i.d. ) waren vorig seizoen echt nog niet op 2 handen te tellen,op een totaal van meer als 130 vissen.
Dat geeft mij in ieder geval vertrouwen in mijn rig en aas.
Fishing is like a box off chocolats,you never know what you're gonna get.
Gebruikers-avatar
mike.l
 
Status: Offline
Berichten: 1023
Afbeeldingen: 1
Geregistreerd: 03 Jul 2010, 08:35
Woonplaats: Goor
Thanks: 3
Thanked: 12 keer in 11 posts

Re: Oplossing voor losschieten van de karper.

Berichtdoor Karperjager » 21 Mrt 2012, 23:33

Karpers azen overal op dezelfde wijze, de vis zuigt het aas van een afstandje op en zwemt er al dan niet mee weg. Het verschil zit 'm alleen in de afstand van de bek tot het aas wanneer deze opgezogen wordt. Dat verschilt per water. Soms lijkt het er zelfs op dat de karper het aas met de lippen pakt, zo dicht zitten ze er op.
Ik moet zeggen dat het ook heel nauw luistert wat kleine haken betreft.
Er wordt veel geschreven -of gezegd- dat kleine haken veel beter vullen met karpervlees en daarom niet losschieten. Ik heb die haken ook veel gebruikt maar echt tevreden kan ik er eigenlijk ook niet mee zijn.
Je weet, de karpers zijn niet aktief en daarom wil je gevoeliger vissen en knoop je er een rigje aan met een klein haakje eraan. En vervolgens toch weer een losschieter. Dan vraag je je af, heb ik die run ondanks of dankzij dat kleinere haakje gekregen?
Ik vis eigenlijk alleen maar instant en dan is de situatie ook beduidend anders dan wanneer ik op een voerstek zou vissen.
Maar 99 van de 100 vangen, ik kan het je niet verbeteren. ;)
Gebruikers-avatar
Karperjager
 
Status: Offline
Berichten: 1192
Afbeeldingen: 2
Geregistreerd: 04 Jul 2010, 23:49
Woonplaats: Lessluggage in Struinallee
Thanks: 2
Thanked: 11 keer in 11 posts
Voornaam: Tonnie

Re: Oplossing voor losschieten van de karper.

Berichtdoor Hummelink » 22 Mrt 2012, 09:05

Harry, ik ben het niet met je eens. Ik heb ook genoeg onderwaterbeelden bekeken en dat vissen langer kopschudden bij een running systeem kan ik daar niet uithalen.

De beelden van Jerome Moisand die je aanhaalt zijn mooi, maar daarbij moet je wel de locatie in ogenschouw nemen waar ze gefilmd zijn: Een water met een karrevracht aan karper, zonder hengeldruk en dressuur.

Waarom dan de kans geven en daarmee tijd
om door te gaan met kopschudden met een wegschuivend lood


Deze snap ik niet helemaal? Bedoel je dat de beetregistratie met een loskomend lood slechter is dan met vastlood?

Groeten Christian
Gebruikers-avatar
Hummelink
 
Status: Offline
Berichten: 486
Geregistreerd: 17 Aug 2009, 07:43
Thanks: 34
Thanked: 26 keer in 16 posts

Re: Oplossing voor losschieten van de karper.

Berichtdoor CarpTracker » 22 Mrt 2012, 14:25

Als ze beginnen met kopschudden en daarbij niet elke keer een klap van het lood komt maar het elke keer
wegschuift blijft hij vaak langer doorgaan met kopschudden zonder er vandoor te gaan. Dat is iets
wat ik liever niet zou willen. Dat zag ik enkele keren gebeuren. Dat zag ik dus niet zo overdadig gebeuren bij
net geprikte vissen op filmpjes van o.a. Jerome Moisand met conventionele rigs...
Home page: www.carptracker.nl Carp Fishing, my way of life !
Gebruikers-avatar
CarpTracker
Moderator
Moderator
 
Status: Offline
Berichten: 7132
Afbeeldingen: 150
Geregistreerd: 18 Mrt 2009, 17:26
Woonplaats: Tukkerland
Thanks: 99
Thanked: 128 keer in 123 posts
Voornaam: Harry

Re: Oplossing voor losschieten van de karper.

Berichtdoor carpio » 29 Mrt 2012, 14:16

Ik ben er van overtuigd dat elke vis karper of brasem een eerste reactie heeft om te schudden met zijn kop. Met een vastlood systeem moet dit volgens mij een behoorlijk stuk verplaats worden wil je een paar piepen krijgen, maar dit terzijde. Het enige dat je wilt creeren als je een karper haakt is dat ie vlucht en dus een run produceert.

Wat ik mij wel eens afvraag, niet te vaak want dan word je gek, hoeveel vissen haak je niet of ontdoen zich van de rig op die ene vis die je wel vangt. Of is die karperpopulatie echt zo klein en zwemt er geen kleine vis meer rond?
even the worst day fishing beats the best day at work!
Gebruikers-avatar
carpio
 
Status: Offline
Berichten: 713
Geregistreerd: 04 Mrt 2010, 16:11
Woonplaats: Losser
Thanks: 1
Thanked: 2 keer in 2 posts
Voornaam: Bart

Re: Oplossing voor losschieten van de karper.

Berichtdoor Louis » 29 Mrt 2012, 17:58

carpio schreef:Wat ik mij wel eens afvraag, niet te vaak want dan word je gek, hoeveel vissen haak je niet of ontdoen zich van de rig op die ene vis die je wel vangt.


Als je de onderwaterfilms zo bekijkt heel wat :cry: -)h .
Denk dat het van verschillende factoren afhangt zoals o.a.:
-het gebruikte aas, veel of weinig vertrouwen erin van de vis zijn kant
-de manier van voeren
-de stek, op druk beviste stekken zijn de vissen meer op hun hoede
-de bodemgesteldheid en/of aanwezigheid van wier
-het aantal vissen nabij het haakaas, voedselnijd
-begin van de aasperiode of eind, in het begin zijn ze misschien wat gretiger en onvoorzichtiger
-het gebruikte systeem/rig (te veel of te weinig speelruimte en de ballans van alle componenten)
- de mate van dressuur
-de karper die het aas oppakt, de ene vis is wat beter in het omzeilen van rigs dan de ander
-is de vis los

E.e.a.kan dus ook per water en per dag verschillen

Persoonlijk denk ik dat gemiddeld maar 1 op de 3 à 5 opnames (kan dezelfde karper zijn trouwens) in een run resulteert -)s .
Happiness is a run(away).
Ik ben zo geheim bezig dat ik zelf niet weet wat ik aan het doen ben :?
Gebruikers-avatar
Louis
 
Status: Offline
Berichten: 2359
Geregistreerd: 05 Jun 2010, 13:05
Woonplaats: achter het pittoreske riviertje
Thanks: 7
Thanked: 40 keer in 39 posts

Re: Oplossing voor losschieten van de karper.

Berichtdoor carpio » 01 Apr 2012, 10:45

Toch maar gaan penvissen dan :roll:
even the worst day fishing beats the best day at work!
Gebruikers-avatar
carpio
 
Status: Offline
Berichten: 713
Geregistreerd: 04 Mrt 2010, 16:11
Woonplaats: Losser
Thanks: 1
Thanked: 2 keer in 2 posts
Voornaam: Bart

Re: Oplossing voor losschieten van de karper.

Berichtdoor Hummelink » 01 Apr 2012, 16:18

Ook dat is niet zaligmakend. Ik heb juist vandaag met een rig gevist omdat ik op de pen de laatste tijd steeds meer lijnzwemmers en vreemde beten kreeg. Met het rigje was het binnen een kwartier raak. Kan toeval zijn maar zeker wanneer je een stek vaker bevist met de pen krijg je last van lijndressuur is mijn ervaring.

Groeten Christian
Gebruikers-avatar
Hummelink
 
Status: Offline
Berichten: 486
Geregistreerd: 17 Aug 2009, 07:43
Thanks: 34
Thanked: 26 keer in 16 posts

Re: Oplossing voor losschieten van de karper.

Berichtdoor ric » 13 Aug 2016, 13:08

los schieten alleen bij weerhaakloos haakje !!! kop schudden %$#$##
Gebruikers-avatar
ric
 
Status: Offline
Thanks:
Thanked: keer in post

Vorige

Terug naar Rigs, Loodmontages, Penvissen



Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten