De pleziervaart mag ook zo'n AIS systeem plaatsen en daar word al gretig gebruik van gemaakt
omdat er tot eind 2012 nog een subsidieregeling voor van kracht is.
Zoals gezegt, het is nog geen verplichting dus er vaart altijd nog wat rond zonder of hebben het
(tijdelijk) uitgeschakeld om privacy redenen. Niet iedereen wil altijd gevolgd kunnen worden...
Een compleet AIS systeem heb je al voor rond de 500 euro, dus als je een jacht kunt kopen kan
die paar cent er ook nog wel bij.. In elk geval goedkoper dan een radarsysteem.
Het voordeel van een Automatic Indentification Systeem t.o.v een radar is dat je er ook mee 'om de hoek'
en achter de horizon kunt kijken. Daarom hebben veel binenvaartschippers, ondanks het niet verplicht is,
een AIS transponder aan boord die naast de radar meekijkt...
Als ik in tussen Delden <-> Lochem, had gewoond dan had ik zelf ook zo'n station opgezet en me bij
MarineTraffic aangemeld. Dan was het hele Twentekanaal van bereik voorzien geweest...
Het is vrij simpel te doen. Als je dit opzet en je aan de voorwaarden voldoet zie je je eigen ontvangen
schepen terug op de kaart zoals hier op het forum.
AIS transponder system
We hadden vroeger aan de kade ons eigen "AIS"systeem. Toen de mobieltjes betaalbaar werden lieten we
de telefoon bij de buurman overgaan bij een naderend schip. Die belde dan weer zijn buurman op enz.. Ja
alleen overgaan want opnemen betekende dat je 3 kwartjes armer was !!! Een godsvermogen koste het mobiel
bellen toen nog.
De pleziervaart mag ook zo'n AIS systeem plaatsen en daar word al gretig gebruik van gemaakt
omdat er tot eind 2012 nog een subsidieregeling voor van kracht is.
Zoals gezegt, het is nog geen verplichting dus er vaart altijd nog wat rond zonder of hebben het
(tijdelijk) uitgeschakeld om privacy redenen. Niet iedereen wil altijd gevolgd kunnen worden...
Een compleet AIS systeem heb je al voor rond de 500 euro, dus als je een jacht kunt kopen kan
die paar cent er ook nog wel bij.. In elk geval goedkoper dan een radarsysteem.
Het voordeel van een Automatic Indentification Systeem t.o.v een radar is dat je er ook mee 'om de hoek'
en achter de horizon kunt kijken. Daarom hebben veel binenvaartschippers, ondanks het niet verplicht is,
een AIS transponder aan boord die naast de radar meekijkt...
Als ik in tussen Delden <-> Lochem, had gewoond dan had ik zelf ook zo'n station opgezet en me bij
MarineTraffic aangemeld. Dan was het hele Twentekanaal van bereik voorzien geweest...
Het is vrij simpel te doen. Als je dit opzet en je aan de voorwaarden voldoet zie je je eigen ontvangen
schepen terug op de kaart zoals hier op het forum.
[img]http://members.home.nl/3cob/forum/ais_transponder_topology.png[/img]
AIS transponder system
We hadden vroeger aan de kade ons eigen "AIS"systeem. Toen de mobieltjes betaalbaar werden lieten we
de telefoon bij de buurman overgaan bij een naderend schip. Die belde dan weer zijn buurman op enz.. Ja
alleen overgaan want opnemen betekende dat je 3 kwartjes armer was !!! Een godsvermogen koste het mobiel
bellen toen nog.